onsdag 30 maj 2018

Recension: Praying Mantis "Gravity" (Frontiers)

PRAYING MANTIS startade redan 1973 och firar alltså 45 år i år, och det gör de med nya albumet ”Gravity”, som släpps på Frontiers Records. Bandet bildades av bröderna Tino och Chris Troy, som spelar gitarr respektive bas, och som fortfarande driver bandet framåt i karriären. Sedan albumet ”Nowhere to hide”, som släpptes för exakt 18 år sedan så har bandet släppt ytterligare fyra album, alla på Frontiers, och man har byggt upp ett nytt rykte om att vara en av Englands mest stabila melodiösa hårdrocksband!

Men från början så slog man sig fram med band som Iron Maiden, Judas Priest, Saxon och Def Leppard i det som vi numera kallar NWOBHM, New Wave Of British Heavy Metal, där idag vi hittar några av de mest framgångsrika metalbanden genom tiderna. Dock inte PRAYING MANTIS, som det aldrig riktigt slagit lika stort för. Och det kanske inte är så konstigt, då gruppens första album inte innehåll några ”hits” som de andra banden kunde skriva ihop. Men bandet har ändå en trogen skara fans som följt dem genom alla år och fansen blev extra glad när förra albumet ”Legacy” pryddes av bandets signum, bönsyrsan, på omslaget. Detta signum hade varit borta sedan debutplattan, av någon anledning, men en mycket efterfrågad ”maskot”, som nu alltså är tillbaka på bandens omslag.

Förra plattan var också lite av en andra chans för PRAYING MANTIS, med enbart positiva recensioner och massor av entusiastiska fans. Kanske berodde det på att man fått in nytt blod i familjen, två holländare, sångaren John Cuipers och trummisen Hans in’t Zandt. John har Ni kanske hört i Ayreon och Hans ibland annat i Vengeance och Bangalore Choir. Från att varit metalen trogen under många år så har PRAYING MANTIS ändrat riktning något mot en betydligt mer melodiös rock och i och med framgångarna med förra albumet så följer nya plattan i samma spår.

Inledande ”Keep it alive” är en stadig rocklåt med stark refräng, men det är i de två följande spåren som jag riktigt går igång. ”Mantis anthem” är en härlig hymnliknande kraftfull melodiös låt som jag är helt säker kommer att bli en ny livefavorit på kommande turnéer. Och ”Time can heal” är inte långt efter, en låt som lutar starkt åt AOR och som har en superb refräng med harmonier som är smittsamma.
En annan av plattans höjdpunkter är titelspåret, ”Gravity”, som inleder med ett gitarrtema som får mig att tänka på Thin Lizzy och efterföljande ”Ghosts in the past” är lysande dramatiskt inramad 70-talsrockinspirerad pärla med starka melodier.

Mot slutet blir plattan lite segare och det beror inte bara på tempot, men ”Foreign affair” är ganska fin och har en snygg refräng, men känns nästan lite för snäll för att komma från det här bandet. En vuxen form av poprock är vad som presenteras nämligen och jag kan tänka mig att många gamla fans höjer lite på ögat inför den här låten. Som sagt, bra refräng.
Som tur är ökar tempot igen i ”Shadow of love”, men låten är ganska medioker och saknar en bra refräng, men John sjunger med full inlevelse och han har en riktigt bra röst.
Avslutande ”Final destination” är lite udda med en struttig form av arrangemang, som faktiskt fungerar. En värdig avslutning på ännu ett bra album från en av rockvärldens slitstarkaste rävar, som tyvärr aldrig fått ett riktigt genombrott. Kanske äntligen dags nu, eller?

Uriah Heep ”—”
UFO ”—”

1.       Keep it alive