måndag 28 maj 2018

Recension: Spock's Beard "Noise floor" (Inside Out)








SPOCK’S BEARD är ett av den moderna progressiva rockens största namn, som har överlevt flertalet medlemsbyten genom bandets 23-åriga historia. Bandets slog igenom med det mäktiga debutalbumet ”The light”, som släpptes i en tid när progressiv rock var helt ute och födde en slags underground-rörelse för de svältande progfantaster som var tvungna att gömma sina surt förvärvade och kraftigt sönderspelade plattor med Yes, Genesis och Gentle Giant, då grunge, postpunk och alternativ rock rådde som mest. Många menar att SPOCK’S BEARD var en stark kraft, via debutalbumet och framförallt det fantastiska albumet ”Snow”, till att den progressiva rocken är så pass stor som den är idag. Visserligen så måste man samtidigt nämna både Dream Theater och svenska Flower Kings också, men SPOCK’S BEARD har varit, och är, en stark influens för många nyare band inom genren.

När en av bandets grundare, sångaren, gitarristen, keyboardisten och låtskrivaren Neal Morse, helt oförberett lämnade bandet efter att deras allra största succé hittills, ”Snow”, precis spelats in och låg klart för release, så trodde nog många att bandet var mer eller mindre dödsdömt, då det var Neal som kom med mer än 90% av alla låtidéer. Men övriga medlemmar hade starkt självförtroende och visste att de naturligtvis skulle klara av att fortsätta utan sin stora stjärna. Och de fick rätt, då de sedan dess släppt sju studioplattor som alla varit bra, några riktigt bra, såsom ”Spock’s Beard” från 2006, ”X” från 2010 och ”Brief nocturnes and dreamless sleep” från 2013. Enda smolket i bägaren, tycker jag personligen, är bandets förra album, ”The oblivion particle”, som jag inte riktigt gillar.

Kärnan i bandet är gitarristen och Neals bror Alan Morse oh bassisten Dave Meros, som båda varit med sedan starten. Keyboardisten Ryo Okumoto räknas också till bandets ”inre kärna”, då han finns med från och med bandet andra platta, ”Beware of darkness” som släpptes året efter ”The light”, nämligen 1996. Sedan början fanns också trummisen Nick D’Virgilio, som faktiskt är tillbaka på nya albumet ”Noise floor”, som recensionen handlar om. Men Nick är inte med som permanent medlem i bandet utan gästar på trummor, då Jimmy Keegan, som ersatte Nick som trummis redan 2003, valde att hoppa av bandet 2016. Någon fast trummis har alltså SPOCK’S BEARD inte i nuläget, vilket innebär att det inte är klart för turné med nya albumet ännu.

I infobladet som följer med min platta så säger Ted Leonard att nya albumet skiljer sig i stil, på så sätt att man fokuserat på att skriva låtar som tilltalar fansen ”på en gång”, vilket innebär att man skrivit låtar med starka refränger. Och detta är väl delvis sant, men största skillnaden är väl ändå att alla plattans låtar hålles relativt korta, åtminstone i jämförelse med hur tidigare plattor sett ut från bandet. ”Noise floor” består av tolv spår fördelade på två CD (CD två är en bonus platta med fyra låtar), där kortaste spåret är tre och en halv minut upp till längsta som är strax över åtta minuter. Inga långa epos denna gång alltså.

Men om man ska vara riktigt ärlig så har bandet gjort längre låtar som har bättre refränger än de flesta av nya albumets låtar, och då tänker jag framför allt på ”The light” och ”At the end of the day” och flera av låtarna i konceptplattan ”Snow”. Men ”Floor noise” är ändå steget åt rätt håll jämfört med förra, svaga plattan, ”The oblivion particle”. Inledande ”To breathe another day” är lysande Kansas-influerad popig progressiv rock, medan den avskalade ”So this is life” låter mer europeiskt med en hel del Bealtes-prog i botten.

”What becomes of me” har en längre instrumental inledning, innan vi får höra en grymt snygg och melodiös sång från Ted Leonard. En låt med stark vers och en stark refräng och en kommande livefavorit kan jag tänka mig.
Plattans längsta spår är den drygt åtta minuter långa ”Have we all gone crazy yet” och är en typisk SPOK’S BEARD dänga, med en del snygga teman som avslutas med ett nästan hymnliknande pampigt slut. Riktigt snyggt!
Bäst är avslutande ”Beginnings”, som har alla de ingredienser som brukar göra en SPOCK’S BEARD hit!

Som bonus får man alltså en extra CD, kallad ”Cutting room floor EP”, med fyra kortare låtar som spelats in samtidigt som huvudplattan och gemensamt är dessa spår är mer raka, mer poprock än progressiv rock. Undantaget är kanske avslutande ”Armageddon nervous”, plattans kortaste spår, men en vital injektionsspruta med udda takter och en hel del infall. Dessutom så är det ett helt instrumentalt spår.
”Noise floor” visar upp ett band som fortfarande är mycket sugna på att söka sig vidare i musikens förlovade land och SPOCK’S BEARD har fortfarande en stor och trogen skara fans som hängivet väntar in varje nytt alster. SPOCK’S BEARD har gjort bättre plattor än ”Noise floor”, men allt de gör håller väldigt hög kvalitet så det här är en platta som slår mycket av allt annat inom proggen som släpps.

Betyg: 8/10

Neal Morse ”—”
Kansas ”—”

CD 1 (Noise floor):
1.       To breathe another day
2.       What becomes of me
3.       Somebody’s home
4.       Hav we all gone crazy yet
5.       So this is life
6.       One so wise
7.       Box of spiders
8.       Beginnings
CD 2 (Cutting room floor EP):
1.       Days we’ll remember
2.       Bulletproof
3.       Vault
4.       Armageddon nervous

 Här kan du njuta av videon till låten "To breathe another day"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar