tisdag 22 maj 2018

Recension: Hartmann "Hands on the wheel" (Pride & Joy Music)

HARTMANN heter Oliver i förnamn och är en erfaren gitarrist och sångare med band som At Vance Avantasia och ”Rock Meets Classic” som största meriter i sitt CV. Han har också gjort stor succé med Pink Floyd tribute bandet Echoes under senare år i sitt hemland Tyskland och låg till och med på deras topplista med en live DVD ”Barefoot to the moon” under 2015. Men HARTMANN är också ett band, där Oliver är den som sjunger, spelar gitarr och skriver låtarna. Debuten kom 2005 på Frontiers Records med den smått fantastiska plattan ”Out in the cold”, som jag vid tiden gav full pott och som jag med jämna mellanrum fortfarande med glädje lyssnar på. En härlig klassiker inom melodiös rock, enligt min mening!

Sedan dess så har bandet HARTMANN släppt ytterligare fyra studioplattor och en live-DVD, men ingen av dessa plattor har varit ens i närheten av samma kvalitet som debuten. Dock har det varje gång, förutom albumet ”3”, varit album som fyllts med snygg, välproducerad och melodiös rock, som pendlat mellan att vara mot det mer akustiska hållet som på senaste plattan, ”Shadows & silhouettes” som släpptes 2016, och tidlös, klassisk melodiös hårdrock.

Nya albumet har fått titeln ”Hands on the wheel” och då är bandet tillbaka i melodiös rock och närmast kan man beskriva HARTMANN’s stil med amerikanska Mr. Big eller Night Ranger, men med en mer europeisk touch. Olivers engelska är fläckfri, vilket säkert kan lura många att tro att det här är ett amerikanskt band. Kopplingen till Mr. Big hittar vi också på låten ”Simple man”, där Oliver sjunger en duett med Eric Martin. Dessutom är den här lilla läckerbiten till sång kryddad med fioler och flöjt, vilket gör att det låter lite keltiskt mitt uppe i allt annat. En låt som säkert kommer att tilltala alla fans av Eric Martin också. Den här låten kommer att promotas mycket i Tyskland och det har gjorts en video där Eric Martin också medverkar i.

Plattan inleds annars med ytterligare en låt som det gjorts en video till, en snygg sak som heter ”Don’t want back down”. Både denna låtens video och ”Simple man” är proffsigt gjorda videos, men som samtidigt är enkla och rena där bandet står och spelar, det vill säga inget uppseende händer. Men båda spåren är riktigt bra så vad kan man mer begära?
Sedan följer det ena snygga melodiösa numret efter det andra, ”Your best excuse” är en snabb låt med stark refräng och ”Cold as stone” låter en hel del Foreigners ”Urgent” i låtens inledning.

Bäst på plattan, enligt undertecknad är låten ”Last plane out”, en hurtig låt med grymt snygga gitarrer och en perfekt melodiös refräng. Här låter det väldigt mycket Mr. Big och kommer att vara en perfekt låt att köra i bilen i sommar. Risken är att jag kommer att trycka lite för mycket på gasen bara…
Tempot dras ner på den sju minuter långa soulballaden ”Soulmates” och Oliver har en röst som fungerar perfekt även i de lugnare låtarna. En maffig refräng som grädde på moset!

En annan av favoriterna på albumet är ”The harder they come”, ett spår som viker av åt AOR hållet, men med en råare edge i refrängen. Även här en stark refräng med en dramatisk inramning.
Sedan måste jag också nämna ”Lost in translation”, som är en av plattans tyngre spår. Gitarriffet är enkelt och effektivt och jag gillar verkligen det tunga soundet som kommer från Olivers och kollegans Mario Recks förstärkare.

”Hands on the wheel” är gruppen HARTMANN’s bästa platta sedan debuten och en klar överraskning. Härligt att höra denne begåvade sångare sjunga och lira med ett dussin riktigt bra låtar som nya albumet innehåller. En rekommendation!

Mr. Big ”—”
Foreigner ”—”

1.       Don’t want back down