måndag 6 november 2017

Recension: Von Hertzen Brothers "War is over!" (Music Theories Recordings/Mascot Label Group)

”War is over”! Tänk om de tre orden vore en sanning över hela vår värld. Kommer vi någonsin globalt kunna utbrista denna korta, men kraftfulla, mening tillsammans? Ja i Finland så sitter det tre bröder som gjort ett helt album vars tema är riktat åt vår mänsklighets tokigheter och vår ras oförmåga att hålla sams och leva i samförstånd. ”Vi måste först visualisera och fundera på hur freden ska se ut. Även om det bara är pyttesmå steg i ditt medvetande och hjärta så kommer det gradvis at spridas och utvecklas så att vi kan nå målet!”. Detta säger Mikko, som är en av tre bröder VON HERTZEN i guppen VON HERTZEN BROTHERS, som nu är aktuella med sitt nya album, som alltså heter ”War is over!”. Det är mycket kloka ord och om det skulle innebära att det blev fred på jorden så skulle jag gå runt och tvinga alla att lyssna på den här plattan!

VON HERTZEN BROTHERS är ett band som aldrig riktigt fått sitt stora internationella genombrott, men som är riktigt stora i sitt hemland Finland. När man pratar om bandet i media så beskrivs deras musik som progressiv, men med en stark feeling av AOR, och den beskrivningen är faktiskt inte så dum. För de tre bröderna kan verkligen leverera rena hitlåtar, såsom titelspåret ”New day rising” från gruppens förra album med samma namn, eller den vackra ”Flower and rust” från albumet ”Nine lives”. Eller nysläppta låten ”The arsonist”, som finns med på nya albumet, en låt som har en urstark refräng och där bandet låter som en hybrid mellan 30 Seconds To Mars och Biffy Clyro. Den här låten saknar egentligen helt progressiva inslag utan lutar mer åt en modern form av AOR eller indie rock!

”War is over!” är Mikko, Kie och Jonnes sjätte album sedan starten 2001 och nu vill man profilera sig mer utanför Finlands gränser och därför så har man skrivit avtal med Mascot Label Group, som kommer att distribuera plattan internationellt. Jag har följt det här bandet sedan 2011, och plattan ”Stars aligned”, men har inte blivit riktigt klok på om jag gillat det jag hört. Plattorna har varit ganska ojämna och det har varit högt och lågt i låtmaterialet, rena hits blandat med trista bagateller. På nya albumet har de tre bröderna skrivet låtar var och en för sig, och konstigt nog så är resultatet mer homogent än tidigare.

Plattan inleder med det långa titelspåret, ”War is over!”, som jag måste säga är det klart bästa som det här bandet gjort någonsin. Detta är en lång svit med flera olika snygga teman som man arrangerat ihop till en majestätisk låt med flera dimensioner. Avslutande temat återkommer i slutlåten, ”Beyond the storm”. Grymt mäktigt!
”To the end of the world” är en snygg och råare form av modern rock, där influenser från band som Foo Fighters eller senaste tidens Opeth kan genomskina. Stark refräng även här!
”The arsonist” är en riktig hitlåt i mina öron, modern, stark rock med en tuff attityd och stora melodiösa teman och en grym refräng.

Sedan fullkomligt älskar jag den maffiga inledningen till ”Jerusalem”, en magnifik låt som jag gärna skulle vilja se på en stor arena med ett häftigt ljud och en grandios ljusshow! Låt sedan hela världen vara åskådare och vagga till det suggestiva kompet.
Den vackra akustiska inledningen i ”Who are you?” varar i tre fjärdedelar av låten innan man blåser på med allt man har. Ett episkt stycke musik som väcker känslor varken man vill eller inte.
Tyngsta låten på plattan är den ilskna ”Blindsight” där gitarrer har en starkt framträdande roll, som följs av en ny grymt starkt melodiös låt med ett smått galopperande komp. Låten heter ”Long lost sailor” och är en av plattans höjdpunkter.

”Wanderlust” är nästan fyra minuter helt naket och nära med sång endast ackompanjerat av gitarr och lite atmosfäriska synthar. Oerhört skört och vackert och en kontrast till avslutande ”Beyond the storm”, som i och för sig inleder trevande, men som byggs upp till en kraftfull vägg av musik och en värdig avslutning på ett album som överraskade mig mycket positivt. Det här är en av höstens bästa plattor, oavsett om man gillar progressiv rock, AOR eller modern indiebetonad hårdrock. Strålande!

30 Seconds To Mars ”—”
Biffy Clyro ”—”

1.       War is over