onsdag 8 november 2017

Recension: Phantom 5 "Play to win" (Frontiers)

Tysk melodiös metal har genom åren visat sig vara riktigt populärt utanför landets gränser. Band såsom Bonfire, Mad Max, Jaded Heart, Casanova, Fair Warning och Scorpions är bara några av de band som fans ofta lista som sina favoriter inom genren. Bonfire är ett av mina favoritband och Casanova var också riktigt bra under de år som bandet var aktivt. Tysk musik i stort har ett ganska speciellt sound, oavsett om det handlar om pop, rock, metal eller dansmusik. Det finns en hårdhet och saknar lite för ofta en känslighet som band från andra länder gärna implementerar. Det var någon som en gång sa att ”tyskar inte kan sjunga blues – det låter för jävligt för språket är för hårt och passar inte för att uttrycka känslor”. Det ligger något i det. Nu sjunger ju samtliga uppräknande band på engelska, men ändå….

Förra året så släppte Frontiers Records en platta med ett nytt tyskt band som lät precis som Mad Max korsat med Bonfire och Casanova, och kanske var inte det så konstigt när bandet PHANTOM 5 bestod av folk som tidigare spelat med dessa band. Trummisen Axel Kruse har bankat sina skinn i flera år i bandet Mad Max, tillsammans med sångaren, bassisten och gitarristen Michael Voss, som också fanns med i både Casanova och aktuella bandet Wolfpakk. Sångare i bandet är ingen mindre än Claus Lessmann, som varit frontfigur i Bonfire sedan 1986, men som valde att hoppa av det bandet till förmån för Phantom 5 för två år sedan. Sist, men inte minst, så finns gitarristen Robert Boebel från ett annat tyskt band, nämligen Frontline, på gitarr.

Debuten var en ganska trist historia, som tydligen sålde väldigt bra, för nu är bandet redan klara med sin uppföljare som fått namnet ”Play to win”. Nya albumet är ett bra snäpp bättre än debuten, då det finns ett gäng med riktigt slagfärdiga rockdängor att hojat med till. Jag har en ny favoritlåt i titelspåret, som inleder med ett riktigt snyggt och melodiöst gitarriff, där Michael och Robert spelar snygga stämmor och som återkommer i den härligt melodiösa refrängen.

Men det finns några pärlor till som jag gärna rekommenderar, såsom ”Crossfire”, en riktigt tung sak med vassa gitarrer i inledande riffet och här är refrängen också riktigt bra, där Lessmann sjunger över det härligt maffiga gitarrerna.
”Baptised” är en annan bra och klassiskt inramad tung rocklåt som lätt fastnar och det är lätt att jämföra med Bonfire, då Lessmanns karaktäristiska stämma är så väl förknippad med det bandet.
Bra refräng får du också i låten ”Read your mind”, som inleder med 80-talsinspirerade synthar som extra krydda.

Ytterligare spår som jag tycker är helt okej är ”Child soldiers” som också har en tänkvärd text, dock så är resten av plattan lite mer intetsägande. Plattan har ett tungt och bra producerat sound och det låter bättre än debuten. Snygg och klassisk melodiös hårdrock med influenser från slutet av 1980. Kan kanske vara nåt?

Bonfire ”—”
Casanova ”—”

1.       The change in you