torsdag 30 november 2017

Recension: Jeff Scott Soto "Retribution" (Frontiers)

Det är ett bra tag sedan som JEFF SCOTT SOTO släppte en soloplatta. Fem år faktiskt. Men det känns inte som om det vore så lång tid för JEFF är aktuell hela tiden i flera olika projekt, både stora och små. Och under de fem år som har gått sedan förra soloplattan har JEFF bland annat ägnat en hel del tid åt ett annat projekt, kalla kort och gott SOTO. Det är ett bandprojekt som hittills släppt två album där musiken är betydligt tyngre än vad JEFF tidigare gjort.  JEFF sjöng också med Joel Hoekstra på hans platta ”Dying to live” som släpptes för två år sedan.
Dessutom så har vi tidigare i år stiftat bekantskap med ett helt nytt progressivt band, kallat Sons Of Apollo, där namn som Mike Portnoy, Billy Sheehan, Bumblefoot och Derek Sherenian ingår, och där JEFF står för sången. Och i början av nästa år så är det dags för ett nytt album från W.E.T., vilket är oerhört efterlängtat!

Ja, JEFF är en hårt arbetande musiker och sångare som ofta gör allting rätt. Dock måste jag tillstå att gruppen SOTO inte riktigt tilltalar mig. Och tyvärr är det så att inför SOTO’s nya soloalbum ”Retribution”, så har de båda metalalbumen med gruppen SOTO influerat lite för mycket för min smak. Det låter ruffigare om JEFF’s normalt ganska välpolerade AOR/melodiösa rock än tidigare och det är ett mycket gitarrbaserat album som han presenterar via Frontiers Records.

Men det finns ändå ljuspunkter på nya plattan, såsom låten ”Reign again” som låter som ”gamla vanliga” JEFF SCOTT SOTO, om man säger så. Det här är en ren och snygg AOR dänga med tydliga 80-tals influenser och en stark refräng.
Den lugnare power balladen ”Feels likes forever” är också riktigt snygg och har en refräng som fastnar lätt och det här en av plattans mest melodiösa spår. Det har också gjorts en video till den här låten som du kan se via länken nedan.

Efter ett par relativt ointressanta ruffigare låtar så serveras en vacker ballad, ”Song for Joey”, som JEFF skrivit tillsammans med svenske Paulo Mendonca, som också spelar både gitarr, keyboards och bas på låten, och det är inte första gången som dessa två samarbetat. På albumet ”Beautiful mess” från 2009 så fanns Paulo med och skrev låtar och producerade och en fågel har viskat i mitt öra att dessa två herrar tydligen har något nytt bandprojekt på gång också…

Av de snabba och rockigare låtarna, som JEFF annars är så lysande att framföra och dessutom att skriva, så är det egentligen bara låten ”Inside/Outside” som jag med stor trolighet kommer att komma ihåg i framtiden och vilja återkomma till. Här bjuder JEFF på en riktigt härligt melodiös refräng i positiv anda. Jag kan även ge ”Rage of the year” godkänt då refrängen gärna klättra sig in i medvetandet, men överlag så är jag faktiskt rejält besviken på den här plattan. Den har inte alls samma finess som JEFF normalt brukar bjuda på, utan det är mer muskler än hjärta. Hade hoppats att äntligen få höra lite härlig typisk SOTO AOR, men så blev det inte denna gång. Hoppas att vi inte behöver vänta fem år till nästa gång. Nä visst nä…det nalkas ju nytt från W.E.T. om bara tre månader. Då Ni!

Jeff Scott Soto ”Beautiful mess”
Jeff Scott Soto “Damage control”

1.       Retribution