fredag 3 november 2017

Recension: Robin Beck "Love is coming" (Frontiers)

Behöver ROBIN BECK en introduktion? Ja kanske för vissa av Er, men för oss som upplevde Coca-Cola reklamen i slutet av 1980-talet, minns jättehiten ”First time”, en låt som användes av världens starkaste varumärke under en tid och där ROBIN sjöng på reklamjingeln som blev en en hel låt, eftersom efterfrågan blev gigantisk. ROBIN BECK var på allas läppar, men när låten slutade att användas så försvann ROBIN lika plötsligt som hon poppade upp. Åtminstone för den stora allmänheten.

ROBIN skivdebuterade redan 1979, med albumet ”Sweet talk”, men det var 10 år senare med albumet ”Trouble or nothin’”, och hitlåten ”First time”, som hon var som störst. Hon hade stor hjälp av låtskrivare och musiker såsom Diane Warren, Desmond Child, Steve Lukather och Paul Stanley från Kiss. Tre år senare så släpptes albumet ”Human instinct” och då slog man på stort med låtskrivare såsom Mark Spiro,, Jonathan Cain, Ann & Nancy Wilson (Heart), Glen Burtnik med flera. Dessutom så fanns flera av världens mest efterfrågade studiomusiker med på albumet, och det sålde helt okej, men långt ifrån vad man hade förväntat sig. 1994 kom albumet ”Can’t get off” och sedan blev det tyst om ROBIN.

Fram till 2003, då hon släppte albumet ”Wonderland” och sedan dess så har hon släppt ifrån sig nytt album med relativt jämna mellan rum på två till tre år. 2017 innebär det tionde soloalbumet för ROBIN BECK och albumet släppts på italienska Frontiers Records, ett bolag som hon tidigare släppt två plattor på. Nya plattan har fått namnet ”Love is coming” och låtarna är skrivna av Clif Magness och sin man James Christian (House Of Lords) och det är första gången sedan 1994 och albumet ”Can’t get off” som hon samarbetar med Clif. Han spelar också alla instrument på plattan, förutom något gitarrsolo här och där.

ROBIN är en av de största kvinnliga rockprofilerna idag, men kanske inte den som är allra kändas bland vanligt folk. Hennes plattor är oftast helt okej men saknar det där lilla extra för att jag skall gå igång fullt ut. Men hon har sin röst! Hennes absolut bästa platta hittills är tidigare nämnda ”Human instinct”, där det finns grymt bra låtar. Nya albumet är ROBINs bästa sedan dess, det kan jag säga redan nu. Clif och James har skrivit ett gäng riktigt bra låtar och jag är faktiskt riktigt överraskad över hur bra det här albumet är!

Plattan inleds med ”Island” som överraskar med ett kort och tungt gitarriff, med det handlar fortfarande om melodiös rock men med en något modern touch. ROBINs röst är fortfarande i toppform och hon låter fortfarande lika fräsch och vital som hon gjorde 1988!
Jag får Kent-feeling av inledningen till ”On the bright side” och svenska Kent är en grupp som jag har en viss hatkärlek till, men resten av låten är tillbaka i vackert melodiöst rocklandskap.
”In these eyes” är en riktigt snygg ballad som ROBIN gör så grymt bra och den här refrängen får jag nästan gåshud av.

Titelspåret är en av plattans höjdpunkter, med ett starkt tema och en bra refräng och ROBINs röst imponerar och lekfullheten i den popigare reggaedoftande ”Me just being me” är rätt kul. Här låter ROBIN lite som Ann Wilson i Heart på sina ställen. Härligt positiv låt!
Även ”On to something” påminner en hel del om Heart när det bandet, med systrarna Wilson i spetsen, var som mest ”kommersiella”. En power ballad i snyggt arrangemang och bra melodiösa teman och en riktigt härlig refräng.
Plattan tenderar att bli något svagare låtmässigt mot slutet, där den gospellika soulpastischen ”If you only knew” känns helt fel. Men avslutande två låtar, ”Girl like me”, där det låter lite Alannah Myles, och den underbara balladen ”Warrior” håller kvaliteten uppe och det här är ROBIN BECK’s bästa platta på väldigt länge. Inte illa när man varit i branschen i över trettio år!

Heart ”—”
House Of Lords ”—”

1.       Island