tisdag 4 oktober 2016

Recension: Cry Of Dawn "Cry Of Dawn" (Frontiers)

Det finns många mycket duktiga musiker och sångare som kämpar på och gör sin sak, trots att de nästan aldrig blir så stora att de kan leva på sin talang. De flesta av mina favoritsångare är av den kategorin som sällan eller aldrig ligger högst upp på topplistorna eller som blir igenkänd på gatan av fanatiska fans. Kanske är det inte heller det de vill, men att leva på sin musik är egentligen något som alla seriösa musiker borde få göra, men som så få har lyckan att göra.

GÖRAN EDMAN är av mina favoriter, det vet de flesta av Er som läser mina recensioner regelbundet, och han har faktiskt haft förmånen att turnera jorden runt och känna på hur det är att vara rockidol, men det var länge sedan nu. Det började med bandet Madison, via John Norum och Vinnie Vincent innan den då stekhete svenske gitarristen Yngwie Malmsteen hörde av sig. Det blev tre år av turnérande jorden runt och två album med honom, innan samarbetet avslutades. Sedan dess så har Göran visat, via ett 50-tal plattor, att han är en unik sångare så tillvida att han klarar vilken genre som helst. Han har gjort progressiv rock med Karmakanic, västkustpop med Crossfade, metal med Vindictiv och Signum Regis, progressiv metal med Nikolo Kotzev’s Nostradamus och AOR med Street Talk, bara för att nämna ett litet urval. Vad han än tar sig för så blir det kvalitet, nästan!

CRY OF DAWN är ett nytt projekt från Frontiers Records där GÖRAN EDMAN’s sång står i fokus, och där låtskrivare som Steve Newman (Newman), Robert Säll (Work OF Art) och Alessandro Del Vecchio (Hardline m.fl.) specialskrivit låtar. Dessutom har Michael Palace (Palace), som spelar bas och gitarr på albumet, samt Sören Kronqvist, som spelar keyboards, också bidragit med musik till Edman’s guldstrupe. Det här är tidlös AOR i samma fåra som Honeymoon Suite, Bad English eller Starship och alla som älskar melodiös rock kommer att älska den här plattan.

Jag går igång direkt med låten ”Chance”, som drar igång utan det obligatoriska långa introt, rakt in i AOR land med svulstigt producerade synthar, fläska stämmor och ett stort sound, en grym refräng och en modern tolkning av det glada 80-talet.
”Listen to me” var första spåret som släpptes från den här plattan och är en stark och svulstig låt med stort sound. Första gången jag hörde låten så hajjade jag till i refrängen då GÖRAN tar i andra strofen med texten ”Listen to me when I’m calling” med sådan kraft att det nästan låter som om han skällde på mig! Lyssna på mig när jag ropar! Då fick jag mig faktiskt ett litet skratt, en detalj som man antingen inte tänkt på eller som är fullt medveten, eller?

Inledande syntar på ”When right is wrong” är ursnygga och låtens byter skepnad lagom till sticket, från moll till dur. Även refrängen är hur stark som helst.
Den tidigare finske häcklöparen Kronqvist på keyboards gör ett suveränt arbete med att hitta snygga sound och inledningen till ”Tell it to my heart” gör att man förväntar sig storverk med låten och mycket riktigt så är refrängen superb!
Den här konstellationen musiker gör underverk med det grymt starka låtmaterialet och jag kan inte hitta något spår som inte fungerar, men flera som jag kan rekommendera. Och bästa spåret är den lugnare och oerhört vackra ”Hands around my heart”, en rejäl goosebumps-låt! Och nästan lika bra är ”Life after love” med ännu en mycket stark AOR refräng.

CRY OF DAWN är sådär härligt bra som jag hoppades att den skulle vara. Inga nyheter, inga överraskningar utan bara så grymt snyggt melodiös som AOR skall vara. En platta som jag starkt kan rekommendera!

Starship ”—”
Honeymoon Suite ”—”

1.       Chance