torsdag 29 september 2016

Recensioni: Bulletrain "What you fear the most" (AOR Heaven)

Helsingborgsbandet BULLETRAIN debuterade för två år sedan med albumet ”Start talking” på tyska AOR Heaven. Det här bandet kunde släppt sin debut redan 2011 då George Siegl, som står bakom AOR Heaven och numera avsomnade broderlabeln Metal Heaven, fick upp ögonen för de unga rockarna, tack vare en låt som de spelat in i Chris Laney’s studio. Men ödet ville något annat då bandets sångare plötsligt klev av. Det var att starta om och grabbarna hittade sin nye sångare under inspelningen av debutplattan , som de bestämde att de skulle bekosta själva. Valet föll på Sebastian Sundberg, som även finns med på album nummer två som AOR Heaven nu släpper.

BULLETRAIN fick fina recensioner för debuten och man jämfördes bland annat med CrashDiet, Crazy Lixx och det här bandet spelar också sleazig rock, fast lite hårdare och tyngre än de svenska stora namnen i genren. Nya plattan, ”What you fear the most” är än lite tyngre än debuten och bandet låter mer metal än sleaze, men de bästa spåren på plattan lutar ändå mot det skitigare och sleazigare.

Allra bäst är ”We salute you” som totalt har invaderat min hjärna, en låt med en kanonrefräng och som låter som ett skitigt Van Halen. Soundet är tungt och kristallklart, tack vare flera kända namn, som lagt sina känsliga händer till produktionen. Men det finns flera riktigt starka låtar på plattan såsom ”Can’t get away”, som är en rak, tung låt med en grym refräng och singelspåret ”Fear”, som man också gjort en riktigt bra video till som du hitta länk till nedan.

Och låtarna ”Feed the fire” samt ”Wet, tired and lonely” däremellan är det heller inget fel på, där bandet fått till riktigt snygga låtar med starka refränger.
”Old lighthouse” inleder med ett instrumentalt parti med akustisk gitarr innan resten av bandet stämmer in i en lite lugnare början innan refrängen kommer. Då är BULLETRAIN tillbaka i det råa raka soundet som de bäst behärskar.
Däremot känner jag inte alls för ”Fight with me” som bara innehåller energi och lite hjärna och avslutande ”Far away” saknar den rätta hooken.

BULLETRAIN följer upp sin debutplatta med en bra platta med ett lite tyngre sound. ”We salute you” är en ny favorit i den varma hösten och gillar du Crazy Lixx och Crashdiet så kommer du att gilla BULLETRAIN också!

Crazy Lixx ”—”
Crashdiet ”—”

1.       Memory lane