torsdag 27 oktober 2016

Recension: Kee Marcello "Scaling up" (Frontiers)

KEE MARCELLO, eller Kjell Lövbom som han egentligen heter, är en av Sveriges vassaste gitarrister genom tiderna. Han är nog mest känd som John Norums ersättare i Europe mellan åren 1986 och 1991, men har aldrig riktigt fått den självklara status som han borde ha. Han startade sin karriär i en sen version av kultbandet Noice, där han träffade Peo Thyrén och deras möte resulterade senare i Easy Action, där KEE var den som i första hand skrev bandets låtar. För er som aldrig hört bandets sista album, ”That makes one”, då bandet också bestod av Tommy Nilsson på sång och Fredrik von Gerber på trummor, bör leta upp denna grymma klassiker. Men tyvärr så är den inte så lätt att få tag på…

Nya albumet från KEE MARCELLO heter ”Scaling up”, och efter en brokig utgivning av soloplattor, så känns det, i och med detta skivsläpp, som om Kjelle hittat hem. Egentligen så tycker jag personligen bara att KEE MARCELLO’s K2, bandet han haft tillsammans med Snowy Shaw och Ken Sandin, som släppte albumet ”Melon demon divine” 2004, har varit något att ha. För några år sedan så släppte KEE ur sig ett antal plattor, i samband med sin omdiskuterade biografi ”Rockstjärnan Gud glömde” som bestod av skåpmat från Europe låtar i egna versioner till en nyinspelning av K2 plattan, men nu är han alltså tillbaka med sitt bästa album i eget namn!

Han har lyft sitt sound tillbaka till hur det lät med Europe och sista albumet med Easy Action, det vill säga klassisk hårdrock med mycket melodiösa låtar i bagaget. Han har även letat upp två låtar, ”Wild child” och ”Don’t know how to love no more”, som spelades in under sessionerna inför Europe’s platta ”Prisoners in paradise”. Därför låter det naturligtvis en hel del Europe om dessa låtar och speciellt ”Wild child” är en riktigt bra låt.

Men KEE inleder med ”Black hole star”, ett av många favoritspår på albumet, där KEE’s gitarrspel imponerar och där han även sjunger riktigt bra.
”On the radio” är en struttig melodiös rocklåt som har ett härligt riff och grymt snygg refräng och ”Don’t miss you much” fortsätter på samma härliga stig, ett spår med starka melodier och en fantastisk refräng.
Favoritspåret nummer ett är låten ”Fix me”, som inleder med något som man tror är en bluesigare låt, men där en synth bryter av helt oväntat. En låt som går tillbaks till Easy Action i stil och det här är ytterligare en sanslöst stark refräng.

”Scaling up” är ett härligt varierat album och KEE MARCELLO bevisar att han är en grym låtskrivare. Balladen ”Finger on the trigger” är känslosam och både KEE’s röst och speciellt solospelet med gitarren förmedlar verkligen känsla.
Resten av plattan är nästan lika bra och det bör också nämnas att bassist Ken Sandin och trummis Darby Todd bildar en mycket tung och tajt stomme som KEE kan jobba mot. Lyssna speciellt på avslutande ”Blow by blow” där bandet mot slutet verkligen tänjer gränser med var och en för sig på sina instrument.
En grymt stark platta och en av höstens stora överraskningar!!

Betyg:9/10

Europe ”—”