torsdag 20 oktober 2016

Recension: Hardline "Human nature" (Frontiers)

1992 bestod HARDLINE av teamet Neal Schon och Dean Castronovo, från dåvarande Bad English, samt Todd Jensen (Harlow, Jeff Scott Soto m.fl.), som stod bakom bröderna Johnny och Joey Gioeli. Plattan ”Double eclipse” är idag en aktad klassiker inom den melodiösa hårdrocken, men framgångarna uteblev, mycket tack vare grungens frammarsch, och hela projektet lades på is. Tio år senare så spelade bandet, nu med Bobby Rock, Bob Burch och Josh Ramos bakom bröderna Gioeli, på The Gods Festival, något som senare blev skiva. Samma år kom en efterlängtad uppföljare, ”II”, där samma gäng anslöt i studion. Även den plattan var lysande bra melodiös hårdrock med AOR influenser och en av det årets största säljare på italienska Frontiers Records.

Ytterlige två studioalbum har släppts och för några år sedan så spelade HARDLINE till och med på Sweden Rock Festival, en konsert som jag bevistade och blev mycket positiv överraskad över. Numera är det bara sångaren Johnny Gioeli som finns kvar i bandet som originalmedlem och han har, tillsammans med Alessandro Del Vecchio, skrivit det mesta av låtarna till nya albumet, ”Human nature”, ett album som tar ytterligare ett steg bort från den Journeyfierade AOR som bandet blev känt med på debuten. Det handlar fortfarande om melodiös hårdrock, men numera låter HARDLINE som de flesta andra band som släpper plattor på Frontiers.

Men… det är ändå relativt hög kvalitet på den här plattan, det är bara det att det skulle lika gärna kunna vara en platta av Fergie Frederiksen, Sunstorm eller Place Vendome, tre andra band och artister där Del Vecchio varit inblandat på något sätt. Jag gillar det mesta som släpps på Frontiers, men ibland blir det för likriktat, och så har blivit fallet med HARDLINE. Det är synd tycker jag.

Syftet med nya plattan var att man skulle gå tillbaka till HARDLINE’s ursprungliga sound men att samtidigt göra soundet hårdare och skitigare. Det har de inte lyckats så bra med. Åtminstone inte det första målet, men däremot det andra. ”Nobody’s fool” är klassisk hårdrock och ”Trapped in muddy waters” en tung slow rocker med inslag av blues a la Whitesnake. ”Running on empty” och ”The world is falling down” är hårdrock som Dokken eller L.A.Guns skulle kunna ha åstadkommit.
Bäst är titelspåret, ”Human nature”, ett av två lugnare spår på plattan, som har en riktigt snygg och mäktig refräng. Även det andra lugna spåret, ”Take me home” sticker ut och Johnny tar fram en nerv i sin sång som saknas på övriga låtar. Normalt så är Johnny Gioeli en mycket kompetent sångare, men jag tycker inte att han får till det riktigt den här gången.

”Human nature” är i och för sig ingen dålig platta, men den känns ytlig och tillrättalagd. Den låter för likt mycket av det som Frontiers släpper och varumärket HARDLINE är inte längre lika intressant. Efter förra, mycket starka plattan ”Danger zone”, så blir detta en besvikelse…

Place Vendome ”—”
Sunstorm ”—”

1.       Where will we go from here