torsdag 6 oktober 2016

Recension: Seventh Wonder "Welcome to Atlanta live 2014" (Frontiers)

Svenska melodiösa progmetalbandet SEVENTH WONDER är tillbaka med ny platta efter sex års tystnad. Men det är inte nytt material man släpper utan det handlar om en liveinspelning som gjordes under ProgPower USA för två år sedan och som nu släpps på italienska Frontiers Records som DVD och kombinerad DVD och CD. Plattan kommer alltså inte att släppas enbart som CD och det kan kännas lite surt att man måste köpa både DVD’n och CD’n, som också består av två av vardera sorten, för att få två nya bonuslåtar av bandet. För skillnaden i pris mellan de två varianterna är stor. Lite gnäll så här i inledningen men jag lovar att det blir bättre!

Nåväl, SEVENTH WONDER bildades 2000 av bassisten Andreas Blomqvist, gitarristen Johan Liefvendahl och trummisen Johnny Sandin. Snart fanns också keyboardisten Andreas Söderin med i bandet och man började inspelningen av sin debutplatta ”Because”. Då fanns det med i sångare vid namn Andi Kravljaca, men han byttes snart ut mot skönsjungande Tommy Karevik. Om Ni känner igen det namnet så beror det kanske på att han de senaste åren har frontat ett betydligt mer känt band, nämligen Kamelot, en roll som han tog över efter Roy Kahn 2012. Det är troligen en av anledningarna att det varit tyst om SEVENTH WONDER så länge, men nu lovar man att album nummer fem är på gång och under tiden så släpps alltså ”Welcome to Atlanta live 2014”!

Den här konserten spelades in under två dagar och meningen var att man skulle framföra hela albumet ”Mercy falls”, något som man länge funderat på, men som inte blivit av. Det avsattes två dagar, det vill säga så fick bandet två tillfällen att köra konserten på festivalen, för att säkerställa att eventuella fel skulle kunna spelas om dagen efter. Nu gjorde bandet en felfri konsert redan första kvällen så dag två innehöll därför låtmaterial från både ”Waiting in wings” och bandets senaste platta, ”The great escape”, vilket innebar att man hade filmat material för att släppa en dubbel DVD!

”Mercy falls” är en av de bästa progressiva metal plattor som släpps av ett svenskt band och en stor favorit hos fansen och hos undertecknad, så jag har verkligen sett fram emot att se och höra resultatet. Och det här gör absolut ingen besviken, varken redan frälsta fans eller nya och nyfikna sådana. Det här bandet har ingen svag länk och speciellt bassisten Andreas Blomqvist imponerar med sitt spel, men även gitarristen Johan är en fröjd att se och höra, trots att han uppträder lite blygt på scenen. Och så har vi ju sångaren Tommy Karevik som är en helt enastående sångare och som har en så fantastisk tonsäkerhet och styrka i sin röst. Det ser så otroligt lätt ut när han sjunger och han har verkligen pondus på scenen. Han imponerade på mig när jag såg honom med Kamelot på Sweden Rock Festival för två år sedan och han imponerar på DVD också.

Konserten är helt lysande, men bandet spelar i ett fast ljus, vilket gör att det blir lite tråkigt att sitta och titta på i längden, men då kan man ju dränka sig i de ekvilibristiska utsvävningarna som t. ex. Andreas gör på sin bas. På CD’n finns det alltså också två nya spår som sägs vara en försmak från nya plattan, och de två nya låtarna lovar att det säkert kommer att bli något alldeles extra som vi kan förvänta oss!

Grymt bra DVD som jag med varmt hjärta rekommenderar!

Mind’s Eye ”—”
Last Tribe ”—”