onsdag 12 oktober 2016

Recension: RavenEye "Nova" (Frontiers)

RAVENEYE är ett relativt nystartat band från England, som är en trio unga musiker, varav gitarristen och sångaren Oli Brown är den som är den mest tongivande. Oli Brown är ett nytt stjärnskott som det skrivits en hel del om redan. Han har utsetts till bästa nykomling som både sångare och gitarrist både 2010 och 2012 på British Blues Award, men RAVENEYE handlar inte i första hand om blues, fast grunden i trions tunga musik sitter massivt i bluesen. Nej, man tänker kanske i första hand på Soundgarden eller något annat mer modernt rockband när man hör bandets debutalbum ”Nova”.

Oli är egentligen ingen nykomling utan släppte sitt första album 2008 och har sedan dess släppt ytterligare två studioplattor och ett livealbum. Han har turnerat med bland andra Jeff Beck, Johnny Winter och Joe Satriani, och har via sina egna plattor förmedlat en modern variant av klassisk bluesrock. Nu tar han steget ytterligare en bit från bluesen och det blir rejält tungt, men fortfarande härligt melodiöst, på det här nysläppta albumet på Frontiers Records. Med sig har han trummisen Gunnar Olsen och bassisten Aaron Spiers och denna trio rockar rejält och ohämmat på ett alldeles lysande vis.

Exempelvis inleder plattan ”Wanna feel you”, där Olis tunga gitarrer dominerar i ett Soundgarden likt ljudlandskap, stärkt av Olis kompetenta sång och trions perfekta samspel. Det här gungar och svänger duktigt och här är det svårt att sitta still. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag första gången hörde plattan, dels för att det inte låter som en ”typisk” Frontiers platta, men också att en trio unga musiker kan låta så grymt kompetenta.

Fortsättningen bjuder också på grymt starka låtar och speciellt vill jag rekommendera struttiga ”Inside” där Olis härliga gitarr riff dominerar, den melodiösa ”Hero” som faktiskt låter som en korsning mellan Soundgarden och Police. Lite lugnare tempo blir det sedan i låten ”Supernova”, där man också tydligt hör influenser från Cornell och kompani, en låt som haren grymt snygg refräng och ett coolt riff i inledningen av låten.
Närmast Browns kärlek till bluesen blir det i låten ”Oh my love” där gitarren i kombination med rösten presenterar en skitigare form av swamp rock, någonstans i närheten av Clutch eller Black Stone Cherry.
Ytterligare ett spår som jag tycker sticker ut är den snygga och korta ”Madeline”, en låt med en enkel melodiös inramning där man kryddat med en lite elakare övergång mellan vers och refräng.

Jag gillar verkligen den här plattan. Det är modernt med en bluesig grund, postgrunge möter melodiös rock och tung hårdrock i en härlig mix. Det här är ett band som Ni alla bör kolla upp!

Soundgarden ”—”