tisdag 31 maj 2016

Recension: Vega "Who we are" (Frontiers)

Bröderna Tom och James Martin är kända namn för alla Er som brukar fastna för artister som släpper album via italienska bolaget Frontiers Records. De har skrivit låtar till nästan alla av artisterna och grupperna i bolagets stall, känns det som, och det har en naturlig förmåga att skriva melodiösa rocklåtar som fastnar. Bröderna har också ett eget band i form av VEGA, som släppt två av sina tidigare alster på samma bolag. Nu är det dags för bandets fjärde album, ”Who we are” och när det handlar om VEGA’s musik så skulle man lätt kunna missta dem för Def Leppard, då de faktiskt låter kusligt likt ibland, som i låtar som den magnifika ”Every little monster” eller den snygga balladen ”Nothing is forever”.

Precis som med förra albumet ”Stereo messiah”, som släpptes 2014, så har man tagit hjälp av ingen mindre än Harry Hess (Harem Scarem), men han har fått uppgiften att både producera och mixa nya plattan. Detta har han gjort med bravur och visst låter det också en hel del Harem Scarem om de elva nya spåren, mest hör man det på ”White flag” och låten med plattans snyggaste refräng, ”For our sins”.

VEGA’s två senaste plattor, ”What the hell!” och ”Stereo Messiah” är plattor som nämns bland respektive års bästa plattor, och det helt välförtjänt. Dock tror jag inte att nya plattan ”Who we are” kommer att bli en lika stor ”klassiker”, åtminstone inte i min bok. Det här är bättre än de flesta andra releaser i samma genre, men om man jämför VEGA’s musikaliska alster så är tyvärr ”Who we are” ett steg tillbaka. ”We got it all” är grymt bra Def Leppard rock och likaså den tidigare nämnda ”Every little monster”, och det finns egentligen inte ett enda dåligt spår på den här plattan. Men låtarna är snäppet mindre intressanta än tidigare.

När bröderna skriver låtar till andra band så anpassar man sig att låtarna är i stil med artisten eller bandet, och det är möjligt att idéerna till slut sinar vilket inte är så konstigt. Jag låter troligtvis lite kritisk, vilket inte är meningen, men efter att ha gett bandets debut betyget 8 och de två nästkommande plattorna betyget 9 var, så ger jag nya plattan en åtta. Det är väl inte så dåligt, eller hur?

Def Leppard ”—”
Harem Scarem ”—”

1.       Explode