måndag 6 juni 2016

Recension: Astrakhan "Adrenaline kiss" (Dead End Exit Records)

Jag sitter och läser lite på det medföljande releaseblad som finns till svenska progrockbandet ASTRAKHAN’s andra platta ”Adrenalie kiss”, som precis är aktuellt att släppas. Det står att bandets musik påminner om Opeth, Led Zeppelin och Pain OF Salvation och det har jag inte jättemycket att invända mot. Speciellt inte referensen till Pain Of Salvation som är klockren. Mer om det senare. Bandet skall sorteras under 70-tals progrock eller hårdrock och det är heller inget att orda om, men nästa specificering är målgrupp, där man listat: ”män 75% ålder: 18-44 OCH kvinnor 25% ålder: 18-34”. Nja, det känns helt fel.

ASTRAKHAN debuterade för tre år sedan med albumet ”Retrospective” som är en progressiv resa inte långt från hur Pain Of Salvation lät på sina första plattor. ”Retrospective” är en alldeles lysande debutplatta från ett band som består av idel rutinerade musiker, Alexander Lycke på sång är en framgångsrik musikalartist som har haft huvudroller ibland andra Jesus Christ Superstar, Hair, American Idiot och Les Miserables, bröderna Per och Jörgen Schelander på bas och keyboards, Martin Larsson på trummor och Marcus Jidell på gitarr. Dessa musiker har förflutet i Evergrey, Pain Of Salvation och Royal Hunt. Debuten nådde inte ut till den breda publiken och många har troligtvis aldrig hört albumet, men jag rekommenderar verkligen att leta efter denna progressiva godbit.

Nya albumet kommer att ha uppbackning av Sound Pollution i Sverige och av GerMusica internationellt och det kommer att betyda att bandet får den uppmärksamhet som de förtjänar. Jag har haft höga förväntningar inför den här plattan och dessa förväntningar har delvis infriats, men tyvärr så håller nya plattan inte lika hög kvalitet som debuten.

”Adrenaline kiss” har en mörkare och dystrare stämning än debuten och spår som ”Wisdom of massdestruction” och ”Alive” är låtar som har allvarliga teman i texterna. Det är därför tur att den längre ”Silver dreams” ”lättar upp” stämningen däremellan. Alla tre spåren är oerhört snygga och det här är ett välpolerat band som har gjort en mycket välljudande platta och Alexander Lycke är en naturbegåvning som sångare, konstigt nog så är ASTRAKHAN hans första band.

I titelspåret låter bandet som Deep Purple, ungefär runt ”Perfect strangers”, med ett tema som är hämtat ur arabiska tonskalan. En snygg och stark låt som sedan följs av ”One more day” som också har en härligt ”udda” touch, och även ”Gravity” är spännande med härligt kryddade teman och udda takter. Här briljerar också gitarristen Marcus Jidell, den gamle Evergrey medlemmen.  Däremellan har bandet placerat en mindre bra lugnare låt, kallad ”Ballad de Rhodes” och avslutande ”Stockholm”, som sjungs på svenska, är bara onödig och tråkig, med ett försök att skriva en sorts hatkärleks text till hemstaden Stockholm.

Eftersom Pain Of Salvation inte släppt ett ”riktigt” progressivt album sedan 2007 års ”Scarsick” så är ASTRAKHAN en ny, spännande akt i genren som fyller ett tomrum som jag är säker på att fler än jag vill fylla. Åtminstone till dess att Daniel Gildenlöw får tummen ur och göra ny och spännande musik. ”Adrenaline kiss” är inte lika stark som debuten, men en absolut vinnare i längden!

Pain Of Salvation ”Remedy lane”
Deep Purple “Perfect strangers”

1.       Hear me now