söndag 15 maj 2016

Recension: Sunstrike "Ready to strike (AOR Heaven)

Svensk AOR har alltid rönt stor uppmärksamhet och vi är duktiga i det här landet på att skriva melodiösa rocklåtar. Det har jag skrivit om många gånger tidigare. SUNSTRIKE debuterade för två år sedan med en mycket intressant platta (som du kan läsa om lite längre ner på denna blogg!) kallad ”Rock your world”. Den kanske inte var den mest nyskapande platta och det är egentligen svårt att hitta ett SUNSTRIKE sound, men bandet, som består av Christian Eriksson (Twilight Force, Theander Expression) på sång, Joachim Nordlund (Astral Doors) på gitarr och bas, Johan Lindstedt (Astral Doors) på trummor, Mats Gesar (Thalamus) på gitarr och Fredrik Plahn (Prey) på keyboards, är rutinerade musiker sedan innan.

Idén till SUNSTRIKE grundades av Joachim, Johan och Christian, som alltid haft en svaghet för AOR, där band som Europe, Treat och Deep Purple var band som såg till att de en gång i tiden började spela musik. Seden blev det i och för sig tyngre rock som de mest sysslat med, och viljan har alltid funnits där att pröva på att spela AOR. På debuten fanns också bassisten Björn Lundqvist (Twilight Force) med, men han var tyvärr nödd att tacka nej när grabbarna ville gå in i studio och spela in platta nummer två, som fått namnet ”Ready to strike”.

I studion har grabbarna jobbat fram elva nya spår, som sedan mixats och mastrats av ingen mindre än Erik Mårtensson (Eclipse) och soundet är det absolut inget fel på. Det är inte heller några större fel på de låtar som man valt att spela in, men nya albumet känns inte lika intressant som debuten. Inledande ”Head over heels” är i och för sig en riktigt bra och tung rocklåt med ett snyggt riff där keyboarden också har en stor roll.  Men sedan kommer ”A piece of the action”, som jag kan förstå att man vill ha med då det är en übermelodiös rocklåt med en riktig huliganrefräng, men jag tycker faktiskt att det låter lite ”för mycket”.

Som tur är så rockar man vidare med ”Fireworks” och den grymma ”Hurricane”, ett spår som är lite lugnare och som har ett härligt 80-talssound. Här låter det en hel del Treat och refrängen är en riktig pudelfrissa!
”I stand by you” är plattans stora ballad, någonstans i paritet med tidiga Bon Jovi och refrängen känns oerhört bekant, vilket gjorde att jag första gången trodde att det var en cover.
Och lite av den känslan har man i nästan varje nummer som SUNSTRIKE bjuder på, och det är det som är problemet med plattan. Det låter lite för likt något som tidigare gjorts och SUNSTRIKE fortsätter att sakna en egen stil och ett eget uttrycksätt. Det är i och för sig inte så enkelt, och trots att Christian Eriksson är en stark sångare, så saknar rösten ett sätt att berätta för publiken att det är Christian Eriksson som sjunger.

”Ready to strike” är ingen dålig platta, men bandet anstränger sig kanske lite för hårt att införliva sina förebilders sätt att skriva och utrycka sig musikaliskt. Debuten var bättre och kanske gick det lite för snabbt mellan plattorna…

Treat  ”—”
Bon Jovi ”—”

1.       Head over heels