tisdag 1 mars 2016

Recension: Theander Expression "Wonderful anticipation" (AOR Heaven)

Andrée Theander heter en norrländsk gitarrist som ganska tidigt bestämde sig för att satsa på musiken. Efter att gått klart gymnasiet i Piteå så var det Los Angeles och MI (Musicians Institute) som hägrade. Där träffade han ingen mindre än Jeff Lorber, som bjöd in Andrée att spela på sitt album, ”Galaxy”, som släpptes 2012. Strax efter drog Andrée hem till Sverige och samlade ihop en härlig samling musiker för att spela in ett eget album under namnet THEANDER EXPRESSION. Debutplattan hette ”Strange nostalgia” och släpptes 2013 på Avenue Of Allies och var fylld av härlig AOR med en touch av westcoast rock. Nu är THEANDER EXPRESSION aktuell med uppföljaren, albumet ”Wonderful anticipation”, och än en gång så gör Andrée det mest själv i sin studio men det finns en och annan intressant musiker som hjälpt honom till slutresultatet.

Trummisen heter Herman Furin och till vardags så hittar vi honom med bandet Work Of Art. Herman var också med på THEANDER EXPRESSION’s första platta och spelade trummor. Vi hittar också Kristofer von Wachenfeldt (Seven Tears, Care Of Night) på keyboards, Erik Mårtensson från Eclipse och W.E.T., bassisten Björn Lundqvist (Sunstrike, Twilight Force) och så Christian Eriksson (Sunstrike, Twilight Force) på sång, som också medverkade på förra plattan, men då som Christian Hedgren.

”Wonderful anticipation” bjuder på elva spår i AOR nära landskap, men den här gången så har Andrée struntat i westcoast influenserna. Inledande ”Anticipation anthem” är ett kort instrumentalt stycke som faktiskt känns ganska onödigt i mina öron, utan plattan börjar istället med den glada och positiva dängan ”You always ran away”, som är en snabb AOR låt med en hel del sommarfeeling, en stark refräng och helt okej sång från Christian.
Även titelspåret doftar av sommarblomster och det här är så nära som man kommer westcoast feeling den här gången, och text i refrängen kan säkert tolkas på mer än ett sätt!

Men allt är inte så kul på plattan och ”Ms. Trendy” är faktiskt riktigt dålig och jag är heller inte så förtjust i den bluesiga ”Into the valley”, kanske mest för att det handlar om en blues utan groove.
Då är det bättre när THEANDER hittar tillbaka med låtar som ”Never surrender”, som har en helt okej refräng och i den vackra ”The loner” visar Andrée upp sin briljanta teknik på sitt instrument när han drar iväg ett suveränt solo.
Lite lugnare är också ”Someday (I’ll be there to meet you) och det här en låt med en oerhört snygg och stark refräng. Och det är de lite lugnare spåren som är bäst på det här albumet, för avslutande balladen ”State of flow” håller jag faktiskt som plattans bästa spår.

Med tanke på hur bra debuten var så är nya albumet en besvikelse, dels låtmässigt men också soundmässigt, då jag tycker att det låter lite stelt och tunt. En okej platta men jag hade hoppats på ett bättre resultat.

6/10

Mecca ”—”
Toto ”—”