söndag 27 mars 2016

Recension: Circus Maximus "Havoc" (Frontiers)

Jag har recenserat det italienska skivbolaget Frontiers Records releaser sedan starten 2001, men under 2016 så kommer deras skivsläpp att synas mer sällan på den här sidan, tyvärr. Det beror inte på att jag tycker att det här bolaget på något sätt blivit sämre, tvärtom. Frontiers Records är en av de viktigaste oberoende skivbolagen i världen som gett oss så mycket fantastisk musik under de senaste tjugo åren och som jag hoppas kommer att vara lika spännande och aktiva under närmaste tjugo åren framåt. Min förhoppning är att de även håller fast vid den fysiska skivan, som mer eller mindre är på väg att försvinna, vilket i sig är en katastrof för musikbranschen, och att de skall fortsätta att ge oss lika mycket intressant musik som de hittills har levererat.

Anledningen till att Ni inte kommer att kunna läsa om deras releaser i samma utsträckning som tidigare är att de än en gång ändrat sina rutiner gentemot oss recensenter. Från och med denna månad så kommer deras releaser endast att kunna avnjutas i förhand som streaming, vilket innebär att jag måste lyssna på kommande recensionsexemplar på en speciell krypterad sajt, som i sin tur kräver att jag befinner mig vid en dator när jag vill lyssna. Nu är det så att mina rutiner innebär att jag lyssnar på musik när jag är på resande fot, i iPod eller i bil, till och från arbetet eller när jag är ute och går med min hund, och där går det inte att komma åt musiken som jag vill recensera. Av den anledningen så kan jag i nuläget inte lösa detta, då det i så fall skulle innebära att jag måste drastiskt ändra mina vardagliga rutiner, vilket jag helt enkelt inte vill eller kan.

Men jag skall ändå försöka att få med en och annan platta från detta eminenta bolag, men då blir det troligen någon eller några veckor senare än vanligt, eftersom jag måste vänta tills dessa att plattan är släppt i butik. Sedan tar det ju lite tid innan jag lyssnat igenom musiken innan jag känner mig redo att skriva om den. Ett sådant exempel är den nya plattan med det norska progressiva metalbandet CIRCUS MAXIMUS. ”Havoc” är bandets fjärde album sedan debuten med albumet ”The 1st chapter” som släpptes av Frontiers 2005, och mycket har hänt i det musikaliska lägret, trots att bandet i stort sett har varit intakt sedan debutplattan. Om man kort jämför debuten, som var en av de årets mest intressanta debuter, med nya albumet, så har bandet gått från ett tungt Dream Theater influerat band till att låta CIRCUS MAXIMUS, en stil som spretat mycket, från progressiv metal (typ ”Highest bitter”, via modern och tung postgrunge metal (titelspåret ”Havoc”) till det ytterst vackra i den fantastiska ”Loved ones”, men som ändå är ytterst homogen.

Det här är ett ytterst kompetent band, med grymt duktiga musiker och en sångare i Michael Eriksen, som är utöver det vanliga, och jag tror att många med mig har haft en otålig väntan sedan 2012, då förra albumet släpptes. Fyra år är en lång tid och första spåret jag hörde från nya plattan var faktiskt titelspåret, ”Havoc”, och då blev jag riktigt orolig, för det är inte så man är van vid att höra CIRCUS MAXIMUS. När jag nu hör låten igen, som en del i en helhet, så är låten en självklarhet, liksom den vackra ”Loved ones” är lika en säker självklarhet. Jag håller ändå andra delen av plattan som starkare och ”Remember” är ett spår som är det mest lättillgängliga som det här bandet har gjort, tillsammans med förra albumets ”Game of life”. Dessutom så fullkomligt älskar jag den avslutande ”Chivalry”, ett svulstigt och episkt spår som jag inte tror lämnar någon oberörd.
Det finns också en deluxe-utgåva där man får ett extraspår i låten ”Loath”, ett spår som inte når upp till de övriga nio spåren, men där man också får en hel extra CD med utdrag från en konsert från Japan, som spelades in 2012, en konsert som funnits på bandets hemsida under en längre tid, fast då med bild också. Jag hade uppskattat om det vore DVD’n som man kunde få med här, men så är inte fallet, vilket är en liten besvikelse. Men, ”Havoc” lär finnas med på min tio-i-topp lista över årets bästa album, var så säker!

Mind’s Eye ”—”
Seventh Wonder ”—”

1.       The weight