tisdag 15 mars 2016

Recension: Reckless Love "InVader" (AOR Heaven)

Finska gladrockarna RECKLESS LOVE har tidigare gjort succé i sitt hemland och i England med sin positiva partyladdade rock på tre album. Nu är man redo att släppa sitt fjärde album och medlemmarna basunerat ut att de nu har skrivit elva spår som tar ut svängarna rejält och som är det bästa som bandet någonsin gjort. Man tog en rejäl semester från allt spelande, turnerande och låtskrivande, samt ledigt från varandra, för att hämta ny inspiration. Resultatet heter ”InVader” och har precis släppts på AOR Heaven.

Bandet debuterade 2010 med albumet med samma namn som bandet själva och det hyllades av alla fans av glad och trallvänlig glamrock. Även uppföljaren ”Animal attraction”, som släpptes året efter, innehöll massor av hits och melodiösa slagdängor och man var minst lika melodiös och hittig när tredje albumet, ”Spirit”, släpptes för tre år sedan. Efter allt hårda och snabba arbete så var ledigheten befogad och nya albumet inleder oerhört starkt i de två första spåren, den supermelodiösa ”We are the weekend” som har en kanonrefräng och den något tyngre rockande ”Hands”, som jag håller som en stark favorit. Efter dessa två spår så börjar min förhoppning av ett riktigt storverk att spira!

Men för Er alla som redan hört singeln ”Monster” så kanske Ni, som jag, reagerat över det starka E-Type komplex som lägger sordin över denna superhittiga låt. Sångare Olli Herman har en trist förmåga att förställa sin röst ibland och här sjunger han absolut inte bra, och att bli jämförd med E-Type är inte något smickrande då E-Type inte sjunger alls, utan mer rappar fram sina entoniga texter.

Och värre blir det faktiskt. RECKLESS LOVE gick in med inställningen att experimentera utanför boxen och har också vågat ta ut svängarna något för mycket för sitt eget bästa. Ett talande exempel på detta är den märkliga ”Child of the sun” som är ett spår som knappt innehåller någon gitarr över huvud taget och är en ren poplåt med lite västindiskt inslag (inte reggae!). I detta sammanhang totalt oväntat och totalt värdelöst.
I nästa låt drar man ut i punktempo med en låt som heter ”Bullettime”. Den har i och för sig en helt okej refräng men det är samtidigt en bagatell som snabbt är bortglömd.

Nästa bottennapp är ”Scandinavian girls” som är ett spår som jag inte kan ta på allvar. Det här är något som Samir & Viktor kunder gett sig på och gjort en sommarplåga av (om den varit med svensk text). Handlar om alla sorters skandinaviska flickor och vad dessa killar kan tänkas gör med dem. Rent ut sagt jävligt dåligt!
Bandet upprättar sitt tidigare rykte med låten ”Pretty boy swagger”, som är en riktigt bra rocklåt och även ”Rock it” och ”Destiny” får godkänt. Men eftersom nya plattan spretar så oerhört mycket från två rejäla floppar till de två inledande starka låtarna så ifrågasätter jag starkt vad bandet gjort under de senaste lediga åren. Det här är nämligen inte alls godkänt…

Poodles ”—”
E-Type ”—”

1.       We are the weekend