tisdag 8 mars 2016

Recension: Votum ":Ktonik:" (Inner Wound Recordings)

Är det någon genre inom rocken som de senaste åren inte utvecklats speciellt mycket så är det progressiv metal. Det släpps massor av tunga progressiva plattor, men ofta låter det likadant och sällan så blir jag imponerad längre. Det finns naturligtvis undantag, och en av de större överraskningarna var Dream Theaters senaste alster, det dubbla konceptalbumet ”The astonishing”, som är så bra att jag börjar tro på detta, annars de senaste åren, så trötta band. Andra undantag är de flertalet briljanta polska metalband som aldrig verkar sluta imponera. Det sägs att det finns något i vårt vatten, här i Sverige, som gör att vi är så duktiga på att skriva melodiös musik, men i Polen finns det nog också något i deras atmosfär som gör att deras musik låter så mörk och melankolisk, men samtidigt så vacker och bra.

VOTUM är en av dessa synnerligen intressanta band som kommit fram i Polen i kölvattnet efter pionjärerna i bandet Riverside. För det var naturligtvis Riverside som förde blickarna mot detta forna kommunistiska land och som fick oss västerlänningar att också upptäcka bland andra Believe, Dianoya, Retrospective, Satellite och skivaktuella VOTUM. Det som de flesta av dessa band har gemensamt är att de har Porcupine Tree, Opeth och Katatonia som förebilder och mycket av detta hörs i VOTUM’s musik.

Nya albumet heter ”:Ktonik:”, och är bandets fjärde album hittills och bandets utvecklas för varje album åt att bli tyngre och mer melankoliska, och man bygger gärna sina låtar mycket stämningsfullt.
Inledande ”Satellite” kanske några av Er redan har hört, då det finns en inspelad video som cirkulerat ett tag på YouTube och annat media. Här sätter bandet sin prägel direkt med blytunga och nedstämda gitarrer innan man tonar ner med akustiska inslag lagom till sången tar vid i första versen. Refrängen är mäktig och stenhård och naturligtvis går allt i moll och en doomig form av melankoli.

”Greed” följer samma recept och det är så svidande vackert, tungt, långsamt och deppigt på samma gång. Efter inledande masshypnos i gitarrer, trummor och bas så blir det närmast ambient där sångaren Bart Sobieraj så naket viskar fram sången, för att i nästa stund brutalt skrika ut sin ångest i en vibrerande känslosam refräng.
”Spiral” är andra spåret från plattan som blivit video, och det här är ett spår som bygger mycket på stämningar, där man i inledningen får höra en tysk berättande röst till kompet av atomsfäriska synthmattor och flageoletter på gitarren. Det är mörkt och ödesmättat men konstigt nog vackert på en och samma gång. Det blir inte bättre än så här i den progressiva metalen just nu!

”Blackened tree” är det närmaste bandet kommer Riverside, en ”ballad” som är lite mindre tung, om man säger så. Det är nervigt känslosamt och pompöst och grandiost på samma gång men låten tar slut alltför fort med sina knappa fyra minuter. VOTUM låter mycket ”polskt” och visst låter det Riverside, men VOTUM är betydligt tyngre och hittar också influenser av Anathema och Katatonia, likväl som Opeth och Leprous. När det mesta låter så ointressant och inga nya idéer dyker upp inom progressiv metal så finns det fortfarande hopp från Polen. VOTUM är lysande både när du lyssnar på doom metal och progressiv metal och det här bör du absolut kolla upp!

Katatonia ”—”
Riverside ”—”

1.       Satellite