tisdag 29 mars 2016

Recension: Joe Bonamassa "Blues of desperation" (Provogue)

JOE BONAMASSA hör till den moderna bluesens största akter och han släpper plattor i olika konstellationer och är ute och turnerar i en sådan omfattning att man kan undra om det inte finns flera versioner av karln. Jag har sett honom live ett par gånger och han är en grymt skicklig gitarrist, men kanske inte världen roligaste scenpersonlighet, tvärtom är han direkt tråkig. På skiva så kan det också låta vansinnigt tråkigt om honom, eller om de olika band och duettplattor som han spelat in och gett ut de senaste åren. Men en sak kan man inte ta ifrån honom; han är en grym gitarrist som även har en känslofull sångröst.

Bonamassa är nu aktuell med sitt femhundratrettiosjätte album (nä, nu överdrev jag lite) och nya plattan har fått namnet ”Blues of desperation”, med elva nyskrivna bluesrocklåtar som spretar från traditionell blues (”You left me nothin’ but the bill and the blues”), via Jeff Beck (”Blues of desperation”) och en funkigare (”Mountain climbing”) och rockigare (”This train”) Eric Clapton. Texterna handlar om typiska bluesämnen, såsom tåg, berg och dalar, hjärtesorg och ensamhet, och till sin hjälp så har JOE varit i Nashville, tillsammans med producenten Kevin Shirley, och skrivit låtarna med namn som James House, Tom Hambridge, Jeffrey Steele, Jerry Flowers och Gary Nicholson, idel kända låtskrivare inom amerikansk country och blues.

Resultatet är en platta som jag måste erkänna att jag faktiskt diggar riktigt hårt till. Jag brukar inte tokgilla BONAMASSAs plattor och ofta blir det bara att de blir stående i skivhyllan, men det kommer inte ”Blues of desperation” att göra.
Inledande ”This train” är hur grym som helst och trumsoundet är både tyngre och bredare än vad JOE brukar höras framför. Det är ett stort sound till en simpel men oerhört svängig låt, där allt fungerar som en enhet, till och med BONAMASSAs gitarr, som i, det bland kan bli lite för mycket av, särskilt live.
Den tunga och grooviga ”Mountain climbing” har ännu större trumsound och det är något som Kevin Shirley medvetet ”trollat” fram. En av plattans bästa låtar!

Tempot lugnas ner betydligt i ”Drive” och här känns BONAMASSA igen, med sin hybrid av Ry Cooder, Eric Clapton, Roy Buchanan och Bobby King.
Bäst på albumet är, utan tvekan, den långa bluesiga ”No good place for the lonely”, där de tre sista minuterna är ett enda långt gitarrsolo där JOE är på ett fantastiskt humör. Jag brukar inte så lätt gå igång på solon, det kryllar ju ändå av dem på nästan alla plattor som släppts i världen och då måste solot vara unikt för att det skall tilltala mig. Det här är ett sådant unikt solo, så sanslöst taktiskt uppbyggt och med så mycket känsla och intensitet. En riktig gåshudsblues!

JOE BONAMASSA visar upp sig från sin bästa sida och det står klart att han inte alltid är tråkig, bara han har rätt låtmaterial. Och en variation av låtar att spela upp. Det har han här i allra hösta grad och det är styrkan med nya plattan, förutom ett stentajt band bestående av trummisarna Anton Fig och Greg Morrow, keyboardisten Reese Wynans, bassisten Michael Rhodes, tre blåsare och en kör som bland andra består av australiensiske rockaren Jimmy Barnes dotter Mahalia Barnes. Lysande modern och nytänkande bluesrock!

Eric Clapton ”August”
Jeff Beck ”Emotion & commotion”

1.       This train