måndag 21 mars 2016

Recension: Spiritual Beggars "Sunrise To Sundown" (Inside Out)

SPIRITUAL BEGGARS är nog ett fenomen i rockvärlden. På så sätt att all inblandade medlemmar egentligen kommer från en helt annan musikstil. SPIRITUAL BEGGARS är ”dirty old 70s hippie rock”, med en stor portion av kärlek lagd till Deep Purple. Bandets fem medlemmar har rötter i dödsmetalen eller annan tung, modernare metal; Michael Amott på gitarr började sin bana i numera legendariska dödsmetalbanden Carnage och Carcass och bassisten Sharlee D’Angelo inledde sin musikaliska bana i det danska heavy metalbandet Mercyful Fate. Michael och Sharlee möttes sedan i bandet Arch Enemy, som bildades 1995, strax efter det att Carcass tagit sitt sista ackord. Men två år innan dess så hade debutalbumet med SPIRITUAL BEGGARS kommit ut.

Med redan på debuten så fanns trummisen Ludwig Witt och han är faktiskt en av bandets största tillgångar, med sitt organiska trumspel, de dovt stämda pukorna och fantastiska tajming. Ludwig lirar också i Grand Magus, ett band som lirar doom metal och så har vi till slut keyboardisten Per Wiberg, som med sina härliga hammondmattor är pricken över i:et i SPIRITUAL BEGGARS 70-talsrock. Per kommer ursprungligen från Opeth, men numera lirar han också hård bluesrock med Varbergsbandet Kamchatka. Dessutom så har bandet också en sångare i Apollo Papathanasio, annars känd från grekiska heavy metalbandet Firewind.
Ett fenomen inom rockvärlden på flera sätt. Dels att SPIRITUAL BEGGARS numera är på sitt tjugotredje år i karriären och att grabbarna, trots sina andra band, får det att gå ihop rent logistiskt. Men också att man kan spela så vitt skiljda stilar och ändå vara så framgångsrik. Snacka om musikaliskt begåvade musiker!
Trots långt leverne för bandet så har man inte hunnit med mer än nio studioplattor, och tacka sjutton för det, när det också, i Michael och Sharlees fall, släppts tio album med Arch Enemy under samma tid. Lägg därtill turnéer med båda banden och man kan börja undra när de får något ledigt.

Men tiden som nya albumet tagit att spela in är faktiskt bara fem dagar. I studio. Innan dess så har det naturligtvis tagit viss tid att skriva låtarna, men den korta tiden i studio krävde viss effektivitet. Såsom att man har spelat in allt live, ståendes i en halvcirkel runt trummisen. Detta är något ganska ovanligt i dagens digitala inspelningsteknik, men jag kan lova Er att det verkligen låter helt fantastiskt om de nya låtarna.
Man inleder med en kort och ”hittig” titellåt, innan ”Diamond under pressure” tar över med ett intro som är mer än lovligt stulen från Deep Purple’s ”My woman from Tokyo”, och referenserna till den låten slutar inte där. Det här är en härlig låt med massor av hammondorgel och att det låter så likt Deep Purple’s gamla hit gör inget. Jag tar det mer som en hyllning än ett plagiat.

Plattans elva nya spår är än mer melodistarka än någonsin från detta band. ”Still hunter” är ett av de starkaste spåren med ett grymt starkt gitarr riff och en klockren refräng. Längsta spåret klockar in på strax under sex minuter och är det spår som svävar ut mest, men som är ganska långt från hur det kunde låta om SPIRITUAL BEGGARS på tidigare plattor. En riktigt stark och grymt skönt gungande platta från ett av västkustens grymmaste band!
Levereras även i en limiterad version med sju extra spår!

Deep Purple ”—”

1.       Sunrise to sundown