tisdag 5 april 2016

Recension: The Enid "Dust" (RSK)

Robert John Godfrey startade sin karriär i det klassiska engelska bandet Barclay James Harvest och skrev några av det bandets mest älskade sånger, innan han, i begynnelsen av punkeran, trotsade all logik och bildade det alltigenom märkliga bandet THE ENID. Det här är ett band som sedan dess släppt massor av plattor, och det som är mest anmärkningsvärt med det är att det bara var i början som THE ENID hade ett traditionellt skivkontrakt. Mellan 1976 och 1979 släppte man fyra album, som alla distribuerades och marknadsfördes via multinationella bolaget EMI. Sedan dess har bandet gått sin egen väg, bekostat alla inspelningar och turnéer själv. Detta har man lyckats med tack vare en stor och trogen skar fans, via fan klubben ”The Stand”, som lyckades med det som många av dagens band är mer eller mindre tvingade till att använda sig av när man vill göra skivor, nämligen ”crowdfunding”, ett begrepp som inte fanns på den tiden men som THE ENID var långt för sin tid med.

Jag ska erkänna att min relation med bandet inte är speciellt bra, då jag inte lyssnat speciellt mycket på gruppens plattor tidigare. Under senare år har både bandet, Robert John Godfrey själv och så nutida sångaren Joe Payne lovordats och prisats i media och på olika prisutdelningar att jag inte kunde låta bli att lyssna in mig på nya plattan ”Dust” som precis släppts. Det är sista plattan i en trilogi, som berättar om bandets resa genom de olika generationer av musiker som passerat förbi genom åren. För till skillnad från många andra band som överlevt 1970-talet så har THE ENID bytt medlemmar väldigt ofta, men en person har hela tiden bestått, nämligen kompositören, arrangören och keyboardisten Robert John Godfrey.

Robert räknas som en av Englands bästa kompositörer och den utmärkelsen har han fått från seriöst håll. THE ENID är inte vilket band som helst utan rör sig i gränslandet mellan progressiv rock, symfonisk rock och klassisk musik. Joe Payne är en upplevelse i sig att höra, då han lär ha ett röstregister som rör sig lätt över fem (!) oktaver, något som är mycket sällsynt. Han har ingen stark röst, som en operasångare, utan låter mer som en musikalartist, och därför så passar han mycket väl in i THE ENIDs teatraliska musik. Deras konserter lär vara en stor upplevelse där Joe gärna uttrycker sig med stora medel framför det moderna och senaste när det gäller interaktiv LED teknik.

Plattan inleds med ”Born in the fire” som byggs upp inledningsvis med ett klassiskt parti och där Joes röst verkligen sätts på prov efter ungefär halva tiden av den dryga åtta minuter långa låten. Därefter drar det symfoniska rockbandet THE ENID igång med körer och snygga harmonier som bryter mellan rock, musikal och klassiskt influerad musik. Sanslöst vackert och spännande!
Riktigt vackert blir det i den lugna ”Someone shall rise” som dessutom låter oerhört mycket engelskt, musikal och en del Alan Parson Project. Albumet starkaste spår.
Mycket musikal blir det också i den vackra ”Monsters” ett spår som handlar om det alla verkar drömma om, det perfekta livet med hus, bil, vacker fru och i medel 2,4 barn.

Fortsättningsvis så bjuds man som lyssnare på ytterligare fyra spår där influenserna blandas friskt mellan klassisk musik, film teater och musikal, symfonisk rock och progressiva tongångar. Det är spännande, vackert, känslostarkt, teatraliskt och svulstigt att lyssna på THE ENID. Enda smolket i bägaren är att det ljudmässigt inte låter så bra som jag skulle vilja. Det kommer att bli mer av THE ENID hos mig framöver, då jag kommer att ta mig an tidigare plattor också.

Rick Wakeman ”The six wives of Henry VIII”
“The phantom of the opera” (Musical)

1.       Born in the fire