torsdag 3 augusti 2017

Recension: Tangent "The slow rust of forgotten machinery" (Inside Out)

Mitt förhållande till den excentriske musikern Andy Tillison har alltid varit brokigt och när hans band The TANGENT nu släpper nytt så blir jag som vanligt märkligt berörd, fast åt det negativa hållet. Den här mannen vet man inte riktigt alltid vad man kan förvänta sig ifrån, mer än att det alltid blir sång av det mindre njutbara formatet. För Andy är absolut ingen skönsångare, ja han har kanske till och med en av musikvärldens tråkigaste röster. Det stör mig alltid när jag hör en ny TANGENT platta, men ibland så blixtar han till med riktigt bra låtar med härliga idéer och arrangemang i gammal traditionell progressiv skola.

Nya albumet heter ”The slow rust of forgotten machinery” och är, i första hand, en politisk platta där texterna är förlagda i nuet, när plattan skrev. Alltså får man en inblick i hur Andy uppfattade 2016 års turbulens med den massiva invandringen till Europa och hur osynliga murar började byggas lite här och var i världen. I andra hand har musiken fått stå den här gången och det är oerhört synd. Det finns visserligen en och annan låt som fungerar riktigt bra, speciellt ”Slow rust”, men mycket tid på plattan har lagts till sjungande monologer från Andys sida.

TANGENT år 2017 består av Andy Tillison på sång, keyboards, och för första gången också på trummor, ett instrument som Andy egentligen var först med att traktera. Han visar sig vara en riktigt bra trummis, men det kan bli svårt att framföra låtarna på scen om man inte hyr in någon trummis när det är tid för att turnera.  Vid Andys sida så finns också svenske Jonas Reingold på bas, och det är alltid en njutning att höra honom i form, Luka Machin hittar vi på gitarr samt Theo Travis på diverse blåsinstrument. Ny medlem är keyboardisten och sångerskan Marie-Eve de Gaultier.

Musiken är den här gången inte alls lika intressant och ofta vaggar Andy in mig i småjazziga sömngångartakter och jag har faktiskt svårt att hålla mig vaken. Andy pratsjunger och texterna är så långa och man hör musiken puttra på i bakgrunden. Det blir ganska trist i längden. Dessutom är låtarna, som det nästan alltid är med TANGENT, väldigt långa. Nä, den här gången blir det inte godkänt för TANGENT…

1.       Two rope swings
2.       Dr. Livingstone (I presume)
3.       Slow rust