torsdag 24 augusti 2017

Recension: Leprous "Malina" (Inside Out)

De norska fjordarna och de klara älvarna i bergslandskapen har troligtvis satt sin prägel på det norska rockbandet LEPROUS. Bandet debuterade på platta för elva år sedan med albumet ”Aeolia” och det skulle ta ytterligare fyra album innan deras sound blev förädlat till en produkt som fansen skulle häpna över. 2015 års ”The congregation” var den förlösande faktorn och bandet gav sig ut på en lång turné, som dessutom filmades och gavs ut förra året, en konsertfilm som är något av det bästa som jag skådat på mycket länge. LEPROUS musik är inte bara fascinerande utan också grymt visuell!

Det som gör LEPROUS så spännande är att de verkligen förädlat fram en helt egen stil, via plattorna ”Tall poppy syndrome”, ”Bilateral” och ”Coal”, till tidigare nämnda ”The congregation”. Bandets bygger sitt sound på de grymt komplexa rytmerna, på den ödsliga och melankoliska atmosfären samt de starka melodierna. Sedan skadar det inte att man har en alldeles förträfflig frontman i Einar Solberg, som har en röst som man verkligen minns.

LEPROUS har verkligen utvecklats och numera så låter bandet som en hybrid av progressiv rock, metal och emo med starka influenser av indierock. Är det här progressiv rock? Ja i allra högsta grad, trots att bandet sällan levererar långa solon, intrikata teman eller invecklade arrangemang och taktbyten. Men progressiv musik handlar i första hand om att föra musiken framåt och det är något som LEPROUS verkligen gjort. Jag är grymt fascinerad av det här bandets musik och var naturligtvis oerhört nyfiken på hur nya plattan ”Malina” skulle låta.

Första intrycket var stor besvikelse, faktiskt. Jag hade förväntat mig ännu en ny twist i soundet, ännu mer skruvat och än mer tyngd, såsom när man t.ex. bjöd in en skrikande och growlande Ihsahn på sista spåret ”Contaminate me” på albumet ”Coal”. Jag blev besviken därför att jag först uppfattade de nya låtarna på ”Malina” som en upprepning från förra albumet och det var inte det som jag förväntade mig. Men efter ett tag så inser jag att man visst skruvat och rattat på sitt sound. Visserligen finns det en stor melankoli kvar, men låtarna är ändå gjorda med en större värme och dessutom så är tempot något lägre, aggressiviteten något dämpad och så är melodierna vackrare och sprödare.

Det finns ingen ”The flood” eller ”Slave”, två av de mest fantastiska låtar som skrivits och spelats in på de senaste åren. Men det finns en jämnhet på den här plattan som inte fanns på ”The congregation” och starka låtar finns det gott om här, med grymt snygga melodier, såsom ”From the flame”, ”Stuck”, ”Illuminate” och den mäktiga ”Mirage”. Dessutom får Ni bara inte missa den avslutande, avskalade ”The last milestone”, där Einars falsettstämma endast ackompanjeras av en stråkkvartett. Detta är en mäktigt, magisk komposition som verkligen bevisar att LEPROUS har något helt eget, utan etikett och som är så svidande vackert och episkt melankoliskt.

”Malina” var lite svårare att hitta hem hos mig men det var väl värt all den extra tid som jag spenderade med albumet innan jag skrev min recension. Ett makalöst vackert album från ett av dagens allra mest intressanta band inom rocken!!

Leprous ”The congregation”

1.       Bonneville
2.       Stuck