onsdag 23 augusti 2017

Recension: Kryptonite "Kryptonite" (Frontiers)

Från Frontiers under augusti månad så släpps en platta med en ny konstellation musiker som initialt är en idé och förfrågan från bolagets grundare och CEO, Serafino Perugino, Det här är något som herr Perugino blivit något av en expert på att lyckas med under de år som bolaget existerat. Vi har sett flera mycket framgångsrika projekt som släppt flertalet album och som även varit ute och turnérat.  Detta nya projekt har fått namnet KRYPTONITE och är ett samarbete som startade mellan Hardlines keyboardist, tillika en av bolagets mest frekventa låtskrivare och producenter, Alessandro del Vecchio, och Poodles sångare Jakob Samuel. Detta är första gången som Jakob figurerat utanför Poodles sedan bandet bildades, så det här är på sätt och vis nytt territorium som den svenske sångaren beträder.

Förutom Jakob och Alessandro så finns också Pontus Egberg (ex-Poodles, Treat) med på bas, Robban Bäck (ex-Eclipse, Mustasch) på trummor och Michael Palace på gitarr. Och som det nästan alltid är när det gäller Frontiers Records, så handlar det om melodiös rock och AOR, och så är det även i detta fall. KRYPTONITE låter som en lättsammare variant på Poodles eller Treat, men saknar en hel del av den finess som dessa två band brukar bjuda på.

De flesta av Er läsare vet säkert vilken kapacitet som Jakobs röst har, men jag tycker inte att han får använda hela sitt register i det här bandet. Plattan inleder med ”Chasing fire”, ett av två spår som det gjorts video på. Det här hör inte till någon av mina favoriter på albumet, men är en gedigen tung låt med snyggt gitarrspel från Palace och en helt okej refräng.
Det andra spåret som det finns video på är låt nummer två, ”This is the moment” och den här låten är betydligt bättre än inledande spåret. En snygg och lagom dramatisk refräng med en härlig hook som snabbt koloniserar min hjärna.

Än bättre är nästa spår ”Keep the dream alive”, som jag håller som en av plattans bästa spår. Snygga gitarrer av Palace och maffiga syntmattor från Alessandro och på toppen av detta Jakobs grymma stämma som sjunger en grym refräng.
”Fallen angels” passerar lite obemärkt förbi mig medan jag tycker mig höra lite försök till att låta som David Coverdale i ”Across the water”. Det här är låten med den stora refrängen på plattan, grymt snygg och stark!

Plattan har också en ballad, ”Knowing both of us”, och den här är faktiskt värd att tända mobiltelefonen eller cigarett tändaren till. Jag hade i och för sig önskat att man lagt låten i en högre tonart så att Jakob hade fått krama ut lite mer känsla och power ur sin röst.
De avslutande låtarna på albumet är inte alls lika intressanta, men eftersom det är fem mycket kompetenta musiker som det handlar om så är det ändå högkvalitativ musik. Det jag ändå måste klaga lite på är att produktionen låter lite trist. Jag saknar dynamik på sina ställen och det är ett uns av ”snabbmats varning” på det här projektet. Om jag skulle titta in i min kristallkula så tror jag inte att KRYPTONITE är något av de projekt hos Frontiers Records som kommer att överleva till en andra platta…

Poodles ”—”
Treat ”—”

1.       Chasing fire