måndag 31 juli 2017

Recension: Soul Secret "Babel" (Pride & Joy Music)

Från Italien kommer det flera duktiga och framgångsrika progressiva metalband. Ett av dessa är SOUL SECRET, men de är kanske inte det mest kända av dem. Detta band har dock funnits sedan 2004 och släppt tre album tidigare. Senast de hördes av var med konceptplattan ”4”, en platta som jag själv inte hört. Den enda av bandets plattor som jag faktiskt hört tidigare är debuten ”Flowing portraits” som släpptes 2008, en platta som inte imponerade speciellt på mig. Det som fick mig intresserad var att man hyrt in sångaren Mark Basile (DGM), som jag hört tidigare och gillade. Nu är bandet aktuellt med sitt fjärde album, som fått namnet ”Babel”.

”Babel” är ytterligare ett konceptalbum, som handlar om sökandet efter Gud. Ja, det kan låta pretentiöst, och jag lovar det är det också. Historien utspelar sig på ett rymdskepp. Två astronauter, kallade Sam och Adriel, är på väg ut i rymden tillsammans med en mycket sofistikerad dator, kallad logOS, som är utrustad med det absolut senaste inom teknologi som man kunna uppbringa. När de till slut når ”The City Of Gods” så upptäcker de att det finns ingen där…

Spännande eller inte, det finns lite talad dialog i den här historien och jag hade gärna sett att man strukit det, för det är så sanslöst krystat och riktigt dåligt gjort. Usel inlevelse och märkligt skådespeleri från personer som troligtvis aldrig tidigare gjort något liknande.
Nåväl, plattan står inte och faller för lite prat, för SOUL SECRET är ett progressivt band som rör sig både i rock och metal kretsar. Dessutom så finns det infall av jazz (”What we’re all about”), fusion avsnittet i den långa avslutande ”In the hardest of times” och latino pop i samma låt.

Flera av spåren är ganska komplexa i sina arrangemang. Ett sådant exempel är den mörkare och tyngre ”Will they?” eller ”Entering the city of Gods”, där bandet visar upp sin bästa sida av brutna takter och svårtillgängliga passager. Det här är otvetydigt ett mycket kompetent band som ibland är overkligt samspelta, men allt som oftast så glömmer de att skriva melodier som man kommer ihåg.
Trots vissa betänkligheter som jag här tidigare beklagat mig över så är det är ett intressant band, just av den anledningen att musiken är komplex och varierad. Man har turnerat vid olika tillfällen tillsammans med band som Vanden Plas, Subsignal och gjorde nyligen en konsert som förband till Mike Portnoy’s Shatterd Fortress, där man framförde hela nya albumet ”Babel”. Någonstans bland dessa band passar SOUL SECRET perfekt in, med mer åt rock hållet än åt metal hållet.

Progressiv metal är en ganska uttjatad genre och det händer inte så vansinnigt mycket nytt bland dagens band. SOUL SECRET är inte heller speciellt nyskapande, men det finns ändå något hos det här bandet som gör att jag kan sätta mer ner och lyssna på deras senaste ”Babel” igen. Rekommendabelt med viss tvekan?

Vanden Plas ”—”
DGM ”—”

1.       Prologue