måndag 25 april 2016

Recension: Defiants "Defiants" (Frontiers)

DEFIANTS är ett nytt, hett, så kallat, superband som ser dagens ljus tack vare italienska Frontiers Records. Och namnen Paul Laine, Bruno Ravel och Rob Marcello bör få många fans av Danger Danger att flåsa lite extra, då all dessa tre herrar spelat, eller spelar, i detta band. Sångaren Paul Laine har sjungit på fyra av Danger Dangers studioplattor, och han var den som efterträdde originalsångaren Ted Poley, som återvände när bandet släppte sitt senaste album, ”Revolve”, 2009. Rob Marcello, som för övrigt är född i Sverige, har bara hunnit med en platta med Danger Danger och således så är det första gången som han och Paul samsas på samma skiva…

Det brukar vattnas i de flesta melodiösa rockers mungipor när man börjar prata om Danger Danger och bandet har byggt upp en hög status, trots, eller kanske tack vare, att man inte släppt mer än sju album sedan starten 1989. Så visst är det här en mycket intressant platta på pappret, och när Frontiers släpper mellan fyra och fem plattor i månaden så blir det ibland svårt att välja vilken av releaserna som jag skall hugga in på först. Denna månad så blev det prio på Treat, som Ni kan läsa om lite längre ner på denna blogg, och den plattan levde verkligen upp till förväntningarna. DEFIANTS har det marknadsförts hårt för på olika medier och därför är april månad mycket intressant för oss som gilla melodiös hårdrock. Det var dock svårt att ställa om från Treat till DEFIANTS, för allt verkar så blekt inför de svenska vikingarnas mästerverk, men efter några extra dagar i CD-spelaren så växer debuten med DEFIANTS fram som ännu en av vårens allra bästa releaser inom den här genren!

Det brukar vara vilda diskussioner om vem av Ted Poley och Paul Laine som är bästa sångaren i Danger Danger, och eftersom Ted Poley är tillbaka i bandet, som firade sin 25-årsdag med en större turné förra året, så ville grundare Bruno Ravel återigen knyta kontakten med Paul och därför står jag nu med en platta med DEFIANTS i handen. Paul sjunger gudomligt bra och de tolv spår som presenteras på debutplattan är inget annat än julafton för Danger Danger fans och alla andra nördar när det gäller den här musiken. Ofta låter det som ett marginellt snällare Danger Danger som tar hjälp av Bon Jovi och arenarocken från 1980-talet klingar rätt bekant och man blir nostalgiskt berörd.

”Take me back” är ett sådant spår som andas storhetstiden då Bon Jovi fyllde vilken jättearena som helst. Man kan riktigt höra publiken som vrålar med i ”wooah wooah” i refrängen, en refräng som får mig att rysa av välbehag. Satans snyggt helt enkelt!
Likadant gäller ”Runaway” (som inte är en cover på Bon Jovis stora hit!) som är så mycket av det som är positivt från USA, cruisin’, sol och värme. Jag kommer definitivt att ha detta i bilen i sommar!
Ännu en suveränt positiv låt är ”Lil’ miss rock’n’roll” som kombinerar sleazerockande band från L. A med New Jersey a la Bon Jovi. Det här är fullständigt omöjligt att sitta still till!

Snabb jämförelse med tidigare nämnda Treat  är att DEFIANTS skapar musik utifrån klassiskt beprövade formler, medan Treat vågar utmana dessa formler något. Vem som är bäst får Ni avgöra, men klart är att jag själv föredrar Treat, med DEFIANTS tätt i följet. Oerhört snygg melodiös hårdrock!

Betyg:9/10

Bon Jovi ”—”
Danger Danger ”—”