onsdag 20 april 2016

Recension: Treat "Ghost of graceland" (Frontiers)

Svenska TREAT är aktuell med nytt album, sex år efter det fantastiska albumet ”Coup de grace”. Att nya plattan, ”Ghost of graceland” blivit av är ingen självklarhet då det hette att bandet skulle göra sin avskedskonsert på Sweden Rock 2013, som sedan byggdes på med fler datum under sommaren som blev till en turné framåt slutet av året och sedan började de numera medelålders herrarna att blicka framåt mot nya äventyr. Ett äventyr som så här långt resulterat i bandets sjunde studioplatta under sin dryga 30-åriga karriär.

Förra plattan, ”Coup de grace” var så nära ett mästerverk i genren som man kan komma med åtminstone två riktigt rysligt bra klassiker i melodiös rock, i form av låtarna ”Roar” och ”Skies of Mongolia”. Dessutom så var resten av plattan också fylld alldeles lysande melodiös hårdrock av allra yppersta kvalitet. En riktig tiopoängare faktiskt! Hur i hela friden skall man kunna toppa det?

Ja, man kan ju gå ut hårt och leverera lika melodiös hårdrock där refrängerna inte är lika förutbestämda som mycket är i den här genren. TREAT, eller kanske i första hand bandets förste låtskrivare Anders Wikström, är mästare på att spetsa till melodierna med harmonier som är utöver det vanliga. Ta ett spår som ”Better the devil you know” som inleder med ett riktigt klassiskt härligt gitarr riff och en vers som vilket annat band i samma klass kan leverera. Men när man kommer till refrängen så är det så underbart melodiöst och man löser ackordföljderna på ett annorlunda vis än vad alla andra band brukar göra. Man tar inte den enkla vägen utan läser och färgar musiken på ett mer livfullt vis, något som man också kan beteckna som något typiskt svenskt.

Och TREAT visade på förra plattan att man har känsla för hur man leker runt med harmonier och det har man fortsatt med på nya plattan med stor framgång.
Lika snygg är ”Endangered”, så snygg att jag ryser av välbehag när refrängen drar igång, så snygg att jag inte kan låta bli att le så där fånigt för att jag mår så ofantligt bra av att höra så här bra musik!
I ”Inferno” lyckas man stjäla lite i temat från ABBA och det är så snyggt, så kärleksfullt och så förbenat bra och jag är hur såld som helst på den här låten.
Och när ”Endangered” tonat ut med sin fantastiska refräng så startar ”Alien earthlings”, vars refräng är minst lika ”jaw-dropping”, en låt som har tyngd, ett driv och där refrängen är magisk och håren reser sig flertalet gånger när jag lyssnar mig genom den här plattan.

Bandet består av samma kärna som förra gången, men ny på bas är Pontus Egberg (Ignition, King Diamond, Poodles) som tagit över efter Nalle Påhlson från senaste plattan och Fredrik Thomander som spelat med bandet live de senaste åren. Robert Ernlund sjunger på elva av de tolv spåren, och Anders Wikström debuterar som sångare på den vackra balladen ”Together alone”. Tillsammans med Patrick Appelgren på keyboards och trummisen Jamie Borger så har TREAT gjort det igen. Fullständigt makalöst lysande och ännu en klassiker från detta långlivade svenska band. Men fantastiska låtar som ”Better the devil you know”, ”Endangered”, ”Alien earthlings”, ”Nonstop madness” och ”House on fire” så har jag god musik att lyssna på länge, men låt det inte ta sex år igen innan nästa platta tack!

Betyg: 10/10

Europe ”—”
Bon Jovi ”—”