tisdag 12 april 2016

Recension: Knifeworld "Bottled out of Eden" (Inside Out)

För två år sedan släppte det udda engelska rockbandet KNIFEWORLD sitt andra album, på det respekterade skivbolaget Inside Out. Man har en viss förväntan på plattor som släpps på detta bolag och kvalitativ progressiv rock och metal har man kunnat höra en masse, samtidigt som nya förmågor har tagit plats i musikens värld tack vare dem. Men för dem som inte hört KNIFEWORLDs första platta, eller var bekant med Kavus Torabis kvirkiga engelska pop i bandet Cardiacs, hade en ny musikalisk värld att upptäcka i och med albumet ”The unravelling”. Det var en platta som tagit lång tid att spela in och som också innebar en personligt tung tid för Torabi. Resultatet var magnifik poprock med klara indie och new wave inslag, draperade i progressiv rock, och band som XTC, Oingo Boingo, Utopia och även stråk av Frank Zappa kunde höras.

Nu släpper bandet sin tredje platta och man ville den här gången inte spendera en massa tid i studion så man bokade bara in nio dagar och det är vad nya albumet ”Bottled out of Eden” har fått på sig för att mogna till en färdig produkt. Den stora skillnaden är att nya plattan låter mer live och mer organisk i jämförelse med den tungt producerade ”The ravelling”. KNIFEWOLRD håller sig med en del oväntade instrument i sin sättning vilket gör att man bland annat hör en hel del blåsinstrument, såsom saxofoner, klarinett och bastuba. Bandet består av åtta musiker, varav tre är blåsare och dessa instrument används flitigt vilket gör att ljudbilden är rejält annorlunda mot allt som Inside Out annars släpper ifrån sig.

Dessutom så har Kavus sånghjälp på flera av spåren av två av bandets medlemmar som råkar vara kvinnor, vilket också varierar sånginslagen. Sammantaget så blir bandets musik en smältdegel av lite allt möjligt, men nya albumet är betydligt popigare än förra plattan, och den som förväntar sig experimentellt och progressivt tror jag kommer att bli lite besviken, trots att det här inte handlar alls om någon konventionell popmusik. Nej, KNIFEWORLD är allt annat än radiovänligt popskval för det finns annorlunda lösningar i varje riff och i varje arrangemang. Kavus Torabi är en nutida Andy Partridge (XTC) eller möjligen Todd Rundgren och har mer släktskap med engelsk folkmusik och new wave än med utstuderad progressiv rock, typ Spock’s Beard, Flower Kings eller Bearfish, några av det riktigt stora artisterna i Inside Outs artiststall.

Jag känner spontant inte samma entusiasm för det här albumet som jag gjorde för ”The unraveling” och det beror mest på att jag saknar de mest galet experimentella inslagen som gjorde förra platta så lysande. Det kan också bli lite för lättviktigt popigt i längden för min del, men Torabi är en härlig figur i musikvärlden som verkligen går sin egen väg och vågar vara egen. ”Foul temple” är ett av de spår där bandet tar ut svängarna mer, ett spår som i stort är akustiskt och där det vackra samsas med dissonant fulhet. ”I must set fire to your portrait” är ren indiepop med en intelligent touch och också ett spår där man tar ut svängarna och töjer på konventionerna. Ett spår som jag är säker på att Frank Zappa hade gillat.
Bäst på plattan är inledande ”High / Aflame” vars arrangemang innehåller en hel del österländska element och det känns lite kosmiskt och ”flummigt”.

”Bottled out of Eden” är en sångcykel som är inspirerad av erfarenheter kring nära och käras bortgång, låtarna handlar om förluster men också om att hitta hoppet igen efter en sådan förlust. Trots ett ämne som måste ses som tragiskt och negativt så är inte musiken direkt i moll. Jag är inte lika entusiastisk som jag var efter att lyssnat på förra plattan men det här är ändå härligt udda och annorlunda!

XTC ”—”
Iamthemorning ”—”

1.       High / Aflame