söndag 10 april 2016

Recension: Black Stone Cherry "Kentucky" (Mascot)

Ett band som dragit sin uppmärksamhet till mig de senaste åren är bluesbandet BLACK STONE CHERRY. Bluesband säger ni? Ja, visst är dessa fyra sydstatsgrabbar enormt präglade av den svarta bluesen och vissa av spåren på den nya plattan, ”Kentucky”, kan man direkt skala ner till ett intimt bluesarrangemang, så närheten till dessa rötter är markant. Men BLACK STONE CHERRY är ett ”modernt” band och utåt så är det metal, postgrunge och sydstatshårdrock som, vid första anblicken, präglar detta intelligenta bands musik.

Det är nu tio år sedan deras bana startade med det hyllade albumet med samma namn som bandet själva. Man har valt att ta sig tillbaka till samma studio, David Barricks Barrick Recordings, där det hela startade, med idag så är studion uppgraderad med ett mixerbord från självaste Abbey Road studion och man kan också säga att BLACK STONE CHERRY uppgraderats med egna familjer, hus och 10 års turnerande sedan sist. Detta gör att man låter mer moget utan att för den skull släppa på sitt vinnande koncept, ett tungt bluesbaserat southern rock sound som får mig att verkligen känna bandets musik långt in i märgen.

Jag såg bandet live på SRF 2014 och de visade sig vara lika bra på scen som ryktet talat för. De har också lyckats att förmedla mycket av sin nerviga livekänsla på platta, vilket inte är så lätt som man kan tro. På nya ”Kentucky” så är detta riktigt påtagligt då det finns en närvaro från första tonen till sista, till och med på ett något uttjatat spår som Whitfield/Strong klassikern ”War”, som bland annat Bruce Springsteen ofta kört live, men som Edwin Starr en gång i tiden gjorde i original. Valet av cover känns sämre på pappret än det faktiskt är.

Det här är ett mycket starkt album, med massor av fantastiska låtar och framför allt ett band som är alltigenom elektriskt när de driver fram låtarna. Jag vill från dessa plocka fram två spår som jag håller som plattans starkaste, och det är först den skitiga bluesrocken i ”Soul machine” där man dragit arrangemanget mer åt soul och det är riktigt svårt att sitta still när refrängen drar igång.
”Long ride” kan man säga är plattans ”hitlåt”, för här kommer bandets melodiösa sida fram. Det här är också en något ”snällare” låt med en refräng som jag haft i huvudet under de senaste veckorna.

”Kentucky” är en naturlig fortsättning på BLACK STONE CHERRY’s musikaliska resa. Det låter mer moget, mer erfaret men samtidigt lika busigt och rått som tidigare. Känns i nuläget som bandets jämnaste och mest genomarbetade platta och naturligtvis så rekommenderar jag den här plattan varmt!

Black Crowes ”—”
Molly Hatchet ”—”

1.       The way of the future