måndag 5 november 2018

Recension: Seventh Wonder "Tiara" (Frontiers)

En av de mest efterlängtade plattorna i år kan säkert vara svenska progressiva metalbandet SEVENTH WONDERs nya album, ”Tiara”. Det är hela åtta år sedan som deras senaste alster släpptes, ”The great escape”, och anledningen till detta långa uppehåll beror troligen mest på sångaren Tommy Kareviks inträde i bandet Kamelots värld. Han har hunnit med att spela in tre album med det amerikanska bandet och gjort åtskilliga turnéer och spelningar världen runt de senaste åren. Under 2014 blev SEVENTH WONDER inbjudna till ProgPower USA-festivalen och då passade man på att spela in hela konserten som släpptes på Frontiers Records under 2016. Där fanns två outgivna spår på CD-versionen, varav ett av dessa var nyinspelat och då meddelade bandet att man äntligen var på gång med en ny platta!

Nu har detta album, bandets femte studioplatta sedan starten år 2000, precis släppts och det har fått namnet ”Tiara” efter en tredelad svit som finns på plattan. Jag vet inte hur många av Er därute som tidigare hört något av SEVENTH WONDER, men två av mina absoluta favoritplattor finns med från det här grymt starka bandet, senaste albumet ”The great escape” samt mästerverket ”Mercy falls”, som är en av de tio bästa svenska plattor som släppts inom progressiv metal!

Nya plattan låter precis som SEVENTH WONDERs tidigare två album och det känns som att tiden stått lite still faktiskt, trots åtta år sedan sist. Många har trott att SEVENTH WONDER skulle låta Kamelot men faktum är att nya albumet visar upp ett band med en egen stil, mycket tack vare Tommy Karevik, men jag är helt övertygad att dessa båda band kan ha mer eller mindra samma fans, och samtidigt låter det kanske också Symphony X om SEVENTH WONDERS mer komplexa musik.

Inledande ”Arrival” är ett filmiskt symfoniskt stycke musik, som strax övergår i den tunga ”The everones”, ett av plattans starkaste spår, där Johan Liefvendahls gitarrer är knivskarpa framför Andreas Blomkvists bas och Stefan Norgrens trummor. En snortajt kombination där Andreas Söderins keyboards bildar en tät matta ovanpå. Tommys grymt starka röst toppar och överrösta de övriga utan problem.
”Dream machines” har en, i mitt tycke något cheesy brygga mot refrängen, en refräng som lätt sätter sig innanför pannbenet. Ännu ett tungt och tajt hantverk från hela bandet.

Efter det något svagare spåret ”Against the grain”, levererar bandet starkt igen i den grymt melodiösa ”Victorious”, som har en refräng som man gärna inte glömmer i första taget.
Följt därefter så får vi den långa sviten ”Farewell” som är indelad i tre delar. Första delen, kallad ”Tiara’s song”, fastnar aldrig hos mig, medan del två, ”Goodnight” är plattans första lite lugnare spår och en riktigt vacker sådan, där Tommy sjunger med oerhörd känsla och magi. Snygga harmonier och en stark refräng!

Sviten avslutas med ”Beyond today” som saknar trummor, bas och gitarr helt och hållet. Det här är en interaktion mellan Tommy, keyboardisten Andreas Söderin, samt en kvinnlig sångerska och en violinist. Snyggt spelad och bra framfört trots en något svag refräng.
”The truth” är udda skapelse, som inleder med ett jazzigt baslir från Andreas Blomkvist och ett trumkomp som har lite latinkänsla isig. Tommy får även här hjälp av en kvinnlig sångerska och på det stora hela så låter det här väldigt mycket musikal. Inte någon av mina favoriter på plattan.

Därefter tappar den här plattan totalt farten, inte så att låtarna är långsamma, men det känns för långt och för länge utan starka melodier och refränger. Det känns mer som upprepningar och slut på idéer, vilket är synd. ”Tiara” är också väldigt lång, dryga 70 minuters speltid och hade behövt kortas av med några spår. En lite besvikelse när man nu väntat så länge som vi fans har fått göra…

Betyg: 6

Symphony X ”—”
Kamelot ”—”