tisdag 13 november 2018

Recension: Rickard Sjöblom's Gungfly "Friendship" (Inside Out)

RIKARD SJÖBLOM har kallats den nya generationens Roine Stolt bland den progressiva fanbasen. Och det finns en hel del likheter mellan dessa två musiker, först och främst finns det en märkbar rastlöshet hos båda; Roine har gärna flera band och projekt igång samtidigt och startar egna band och går med i andras från och till. Det börjar likna RIKARDS vardag också, som startad sin seriösa musikaliska bana med bandet Beardfish, som släppt åtta album mellan åren 2003 och 2015. Det bandet rör sig gärna mellan jazz, rock och progressiva tongångar och RIKARD är den som skriver i stort sett allt material som bandet gett ut på album. Dessutom har RIKARD släppt två solplattor, tre plattor med duon Bootcut och dessutom så är RIKARD numera fast medlem i engelska progrockbandet Big Big Train.

2009 gav RIKARD ut första plattan med egna bandet GUNGFLY, plattan ”Please be quiet”, som skiljde sig i ljudbilden något från Beardfishs, och var en kanal för RIKARDS lite rockigare sida. Det har sedan blivit ytterligare två studioplattor från GUNGFLY, senast förra årets ”On her journey to the sun”, och det som från början var mer menat som ett sidoprojekt är numera RIKARDS enda egna band, då Beardfish numera gått i graven. Därför lät förra plattan mer som ett Beardfish album än de två tidigare GUNGFLY plattorna.

Nu har GUNGFLY precis släppt album nummer fyra, kallat ”Friendship”, där RIKARD tittar tillbaka till sin barndom och skriver texter om sina gamla vänner, några som han inte vet var de längre finns, några som inte längre lever och några få som fortfarande finns kvar. Historierna kretsar kring en trädkoja som han minns att de byggde nära sina föräldrars hus och där vänskapen frodades och där banden knöts hårdare och hårdare tills en dag när allt försvann och alla gick vidare åt olika håll. Precis så som livet ofta är för de flesta av oss.

GUNGFLY består av RIKARD, som spelar de flesta instrumenten på plattan, utom trummor där Petter Diamant ser till att det hålls på takten. Dessutom finns också Petters bror Rasmus med på bas på fyra av plattans tio spår och David Zackrisson spelar gitarr på två av låtarna. Albumets sju första spår tillhör plattans koncept och det här är sju grymt starka spår och kanske det bästa som RIKARD skrivit någonsin, åtminstone har han fått ihop den starkaste plattan hittills av alla som släppts där RIKARD varit inblandad. Från snygga inledande ”Ghost of vanity”, via det långa titelspåret, den närmast hitiga och vackra ”They fade” och den instrumentala ”A treehouse in a glade” där RIKARD försöker beskriva hur kojan byggdes och hur man spenderade sin tid där, mer eller mindre på liv och död när vännerna ibland blev attackerade av äldre gäng som de inte ville ha att göra med.

Efter den poprockiga ”Stone cold” serverar SJÖBLOM och hans mannar den genialiska låten ”If you fall, pt. 2”, vars första del återfinns på GUNGFLY’s förra platta. Det här är tretton minuter magi och en av årets häftigaste progressiva upplevelser, fylld av snygga teman och ett härligt arrangemang. ”Crown of leaves” är en höstlikt melankolisk låt som omfamnar jazzigt och varmt innan plattan byter tema och bjuder på tre bonusspår, varav ”Past generation” är en låt som skrevs i RIKARDS yngre år när han prövade sin lycka i punkband. Det här är en modern tolkning av en av RIKARDs allra första kompositioner, som också ger smakprov av hur det lät då, i slutet av låten. Lite kul faktiskt och låten är ju inte helt galet fel ändå!

Annars är ”Slow dancer” en snygg låt i 80tals-stil som jag inte kan låta bli att gilla och plattan avslutas med en kortare version av titelspåret kallat ”Friendship (Utopian radio edit)” där de första fem instrumentala minuterna är borttagna.
En riktigt bra platta från GUNGFLY som visar prov på en av Sveriges just nu intressantaste musiker och låtskrivare i den progressiva skolan.

Beardfish ”—”
1.       Ghost of vanity