måndag 26 november 2018

Recension: Roine Stolt's The Flower King "Manifesto of an alchemist" (Inside Out)








Musikern ROINE STOLT är nog en av de mest aktiva i Sverige och som gjort otroligt mycket musik genom åren, men som är näst intill okänd för den stora massan musikkonsumenter. Han startade sin karriär som 18-åring i det klassiska bandet Kaipa, som släppte sitt debutalbum redan 1975. Sedan dess så har det faktiskt blivit strax över femtio skivreleaser med olika band, förutom Kaipa också Flower Kings, Transatlantic, Agents Of Mercy, The Tangent, Jon Anderson, nya bandet The Sea Within, samt ett gäng soloalbum. I de flesta av dessa band har han varit bandledare och huvudsaklig låtskrivare, vilket gör honom till unik, då han också spelar i stort sett vilket instrument som helst, förutom trummor.

Så var fallet på det egna albumet ”The flower king”, som släpptes 1994, och som blev något av en språngbräda ut i den internationella musikaliska världen. Efter tre album med Kaipa så lämnade ROINE bandet 1978, och sedan var det ganska tyst om honom, fram till att ”The flower king” släpptes. ROINE gav sig ut på turné med ett band som senare blev gruppen Flower Kings. 1999 skrev bandet på ett kontrakt med tyska Inside Out, som släppte ”The flower king” och ytterligare fyra plattor med bandet som man hittills hunnit släppa och nu tog allt fart på allvar.

Genom åren så har ROINE STOLT varit väldigt framgångsrik i en smal musikstil, som visserligen blivit bredare med åren, men hade världen varit rättvis så hade ROINE varit mångmiljonär och en kändis över hela världen. Men det är nog samtidigt tur att det inte är så, då ROINE haft fria musikaliska visioner som alltid varit intressanta och ofta alldels lysande briljanta. Bandet Flower Kings är det mest framgångsrika konceptet och också det mest långlivade, som skapat fantastiska plattor som ”Stardust we are”, ”Unfold the future”, ”Paradox hotel” och bandets senaste platta ”Desolation rose”, som släpptes 2013.

Bandet Flower Kings ligger numera helt nere, men man vet aldrig med ROINE STOLT och nyheten om att han samlat ihop lite gammalt och nytt folk och skulle ut på turné med Flower Kings låtar skapade hopp om en ny platta. Det kom också, men det här är mer en soloplatta än ett bandprojekt och heter följaktligen ROINE STOLT’s THE FLOWER KING, som en sorts fortsättning på soloplattan ”The flower king”. Faktum är att det finns vissa spår på det här albumet som härstammar från tidig Flower Kings era och som inte passat in i något av ROINEs olika projekt, förrän nu.

ROINE sjunger i stort sett alla låtar själv på nya plattan, som fått namnet ”Manifesto of an alchemist”, till skillnad från Flower Kings, där Hasse Fröberg tog en stor del av det ansvaret. Hasse finns med, men bara med körsång och även Nad Sylvan står som sångare på albumet. Övriga musiker är ROINEs bror Michael Stolt, och Jonas Reingold, som båda tidigare fanns med i gruppen Flower Kings och alltså är det ”gamla” folket. ROINE står för alla gitarrer och också en hel del keyboard, men Max Lorentz och nya förmågan Zach Kamins, som också kommer att finnas med på turnén, spelar också keyboard här. På trummor hittar vi ingen mindre än Marco Minnemann, som kommer att ersättas av en annan ny förmåga på turnén, Mirko DiMaio.

”Manifesto of an alchemist” presenterar tio nya spår och en speltid på närmare sjuttio minuter. Allt är inspelat under relativt kort tid och ljudbilden är något sämre än vad man annars brukar få från ROINE oavsett vilket band. Man började inspelningarna i början av juli och låtarna var färdigmixade i mitten av augusti så det gick ovanligt fort och få pålägg är gjorda enligt ROINE.
Inledande ”Lost America” är en klassiskt formad STOLT-komposition med grymt snygga och melodiösa sångverser och refräng, men där det naturligtvis också petas in progressiva instrumentala delar och hela anrättningen är i toppklass. Texten är samtida och samhällskritisk, vilket flertalet av albumets låtar är.
”Ze pawns” har en smygande början och ROINE närmast viskar fram sången inledningsvis, och det här är ett annat av plattans starkare spår, också den med ett tydligt politiskt budskap.

Plattans längsta spår heter ”High road” och är en typisk Flower Kings låt, med starka influenser från Yes, snygg melodiös sång och intrikata musikaliska infall däremellan. ”Rio Grande” följer därefter och är en instrumental sak som går från melodiöst till mer jazzigt meditativt mot andra delen av spåret Hela tiden med en stark Flower Kings känsla, och ett välkänt sound skapat av ROINE STOLT.
”Next to a hurricane” är en vacker och snygg låt med en stark refräng och sedan följer låten ”The alchemist” som ändrar stil mot en jazzig progressiv rock med vassa kanter. Dessutom är det här ännu ett instrumentalt stycke, där Rob Townsend får mycket utrymme med sin saxofon.
Efter en kortare Beatles-influerad poplåt, ”Baby angels”, så hittar vi ytterligare ett snyggt instrumentalt nummer i ”Six thirty wake-up”, innan plattan avslutas med ytterligare en längre välkostymerad låt, kallad ”The spell of money”, i vilken alla kända attribut när det gäller ROINE STOLT finns med.


Det spelar egentligen inte någon roll om det står The Flower Kings eller ROINE STOLT’s THE FLOWER KING på albumet, det går inte att ta miste på vem som skrivit musiken. Jag gillar det här albumet, betydligt mer än jag gillade ROINE’s nya supergrupp The Sea Within som släppte sitt första album tidigare i år. Ett nytt lysande exempel på att ROINE STOLT borde ha mer uppmärksamhet i det svenska musiklivet. Ett musikaliskt geni som knutit till sig geniala musiker – det kan inte bli fel!

Betyg: 9/10

The Flower Kings ”—”
Transatlantic ”—”

1.       Rainsong
2.       Lost America
3.       Ze pawns
4.       High road
5.       Rio Grande
6.       Next to a hurricane
7.       The alchemist
8.       Baby angels
9.       Six thirty wake-up
10.   The spell of money

 Lyssna och njut till inledande "Lost America" här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar