måndag 29 oktober 2018

Recension: Gösta Berlings Saga "ET EX" (Inside Out)

Svenska bandet GÖSTA BERLINGS SAGA är ett helt instrumentalt band som har sitt säte i Vällingby, utanför Stockholm. Bandet startades år 2000 av två entusiastiska musiker, David Lundberg och Alexander Skepp, som lyssnat mycket på den svenska 60-talsduon Hansson & Karlsson, ett musikalsikt fenomen som bara bestod av en organist och en trummis som mer eller mindre improviserade fram sina låtar på scen och skiva. Bakom efternamnet Karlsson fanns den folkkäre skådespelaren Janne ”Loffe” Karlsson, som ju gick bort för en kort tid sedan.

David och Alexander driver fortfarande fram sin historia i GÖSTA BERLINGS SAGA och har kommit fram till album nummer fem, ”ET EX”, och efter att ha släppt sina tidigare plattor på mindre, ibland obskyra, skivbolag, så har man den här gången fått möjligheten att sprida sin musik via tyska storbolaget Inside Out. Och troligtvis så blir det betydligt fler som kommer att få chansen att bedövas och förtrollas av bandets visuella och filmiska musik. Jag hade själv inte hört något från det här bandet tidigare och det som slår mig mest är hur dessa killar, Alexander Skepp på trummor, David Lundberg på diverse keyboards, Gabriel Tapper på bas och Rasmus Booberg på gitarr, lyckas att fängsla mig som lyssnare med musik som stundtals är ganska enformig, men som innehåller så mycket känslor och empati.

Jag kommer direkt att tänka på italienska Goblin när jag lyssnar mig igenom ”ET EX” första gången och intrycket stannar kvar även vid nästa och nästa gång. Skivbolaget nämner också King Crimson som referens, men jag har aldrig hört det bandet göra ett så vackers stycke musik som ”Artefacts”, men kanske att man hade de råa och hårda ”The shortcomings of efficiency” i tanke när man gjorde den referensen, men den låten är ett undantag bland plattans åtta spår.

Det här är inte sensationellt, men intressant, och att lyssna på GÖSTA BERLINGS SAGA och albumet ”ET EX” är som att se en film utan bilder, och det fungerar riktigt bra, för det mesta. Soundet är förlagt till sent 60-tal, men produktionen är naturligtvis 2018, men det finns undantag. ”Square 5” låter mer som ett oanvänt filmtema från John Carpenter, där synthar har en viktig roll och där man också använder sig av trummaskin.

Gillar Du Goblin så är det här verkligen en platta för dig.

Betyg: 7

Goblin ”—”