måndag 2 april 2018

Recension: Ayreon Universe "Best of Ayreon live" (Mascot)

Efter succén med liveuppsättningen av plattan ”The human equation”, kallad ”The theater equation”, så startade Arjen Lucassen, tillsammans med sin livspartner Lori Linstruth, arbetet med att följa upp succén. Lori är också Arjens manager och den som ser till att saker och ting ”händer” och mycket av både ”The theater equation” och ”Ayreon Universe” är hennes förtjänst, enligt Arjen själv. Arjen trivs med att skriva och producera sin musik, att skapa världarna och historierna i AYREON. Han lider, som många av Er säkert vet, av scenskräck och är därför själv inte med på scen. Därför är också keyboardisten Joost van den Broek en viktig del i AYREON’s värld, då han är den som arrangerar all musik på scenen.

Om ”The theater equation” var en stor apparat, med flera olika sångare i ensemblen, så är ”AYREON Universe” än större. Sexton sångare/sångerskor står på scenen under de tre dagar som man visade AYERON Universe på den numera klassiska scenen 013 i Tilburg, Holland. Dessutom finns det 11 musiker, varav tidigare nämnda Joost, tillsammans med trummisen Ed Warby och gitarristerna Marcel Coenen och Ferry Duijsens, är kärnan under den här konserten.  Det är högst ovanligt att man lyckas samla sexton sångare samtidigt, med ofta egna späckade scheman, men när Arjen kallar så ställer man upp, som någon sa i en intervju.

Arjen skapade sitt AYREON med plattan ”The final experiment” redan 1995. Då spelade han och sjöng det mesta själv på albumet, men grundtanken var att han ville ha olika sångare till de olika karaktärerna i AYREON redan då. En av de som varit med från början finns med på scenen under AYREON Universe, nämligen Edward Reekers (Kayak) och listan av sångare och sångerskor är imponerande, men alla har en sak gemensamt och det är att de alla någon gång tidigare varit med på något av AYERONs album.

Mest känd av de som finns med i AYERON Universe är Damian Wilson (Threshold). Dessutom hittar vi Tommy Karevik (Kamelot), Jonas Renkse (Katatonia), Hansi Kürsch (Blind Guardian), Floor Jansen (Nightwish), Anneke van Gierbergen (Devin Townsend, Gentle Storm, VUUR), Marco Hietala (Nightwish), Mike Mills (Toehider), Marcela Bovio (Streams Of Passion), Robert Soeterboek (Star One) och Floors syster Irene Jansen (Ayreon), bara för att nämna några.

På scenen finns också en av världens största HD-skärmar där publiken får snygga filmer ackompanjerade till varje låt som framförs på scenen. Allt är oerhört snyggt förpackat och bandet är snortajt och sångarna och sångerskorna i toppklass. En av höjdarna på denna DVD/Blu-Ray är när låten ”Valley of the queens” framförs av Anneke, Floor och Marcela, en lugn och vacker låt där sångstämmorna vävs samman på ett intrikat och fantastiskt sätt och där dessa tre kvinnor verkligen får visa vilka fantastiska sångerskor de är! Dessutom en stor eloge till Jeroen Goossens som trakterar allehanda blåsinstrument, från tvärflöjt till digeridoo.

AYREON Universe – Best of AYREON live är en visuell upplevelse som bara måste ses och jag önskar att jag hade varit på plats i konsertlokalen och fått se detta live. Filmen är inspelad med 30 HD kameror och bilden är knivskarp och ljudet alldeles lysande perfekt. Låtvalet är också mycket bra och perfekt anpassat till varje röst på scenen, vissa av rösterna kör de låtar som de tidigare gjort på skiva medan andra får ta låtar som de inte tidigare gjort. Ett exempel är att Tommy Karevik får den avundsvärda uppgiften att göra låten ”Into the black hole” från albumet ”Flight of the migrator” som där sjöngs av ingen mindre än Bruce Dickinson. Tommy var oerhört nervös inför uppgiften medger han, men han gör det med en pondus som är enastående och han gör låten till sin egen.

Som sagt, det här är ett måste i samlingen. Konserten är dryga två timmar lång och innehåller 28 av AYREONs bästa låtar. Som bonus så får man också se en film bakom hela arrangemanget, men en intervju från Arjen och Joost, samt delar av en ”Try out”-konsert som gjordes på en mindre scen några månader innan konserten på 030. Här hör vi också några sångare som inte finns med på ”AYREON Universe”. Och ja, Arjen dyker upp i slutet av konserten, trots sin scenskräck och får naturligtvis stående ovationer. En enastående man, med en vision och en egen värld inom musiken. En hyllning till ett levande geni?

Betyg: 10/10

Ayreon ”Allt!”

1.       Prologue