lördag 6 januari 2018

Recension: Raintimes "Raintimes (Frontiers)

December månad var lite hektisk. Därför så ligger jag efter med tänkta recensioner. RAINTIMES är ett nytt band, vars platta släpptes i början av december, så Du kanske redan har sett och hört den. Men jag tänkte ändå skriva några rader för att jag tycker att det är den värd.

Hört talas om banden Charming Grace och Shining Line? Nä, tänkte väl det. Båda banden har släppt plattor på det lilla bolaget Avenue Of Allies, båda banden kommer från Italien och trummisen hette Pierpaolo ”Zorro” Monti i båda banden. Han har nu tagit steget vidare och skapat ett nytt band, som enligt egen utsago är en hyllning till den amerikanska gruppen The Storm, som släppte två plattor under nittiotalet. The Storm bestod av folk bland annat från Boston och Journey, men trots att medlemmarna hette Gregg Rolie, Ross Valory , Josh Ramos och Kevin Chalfant, för att nämna några som fanns med under bandets korta levnad, så hände det inte så mycket kommersiellt, trots att båda skivorna av många anses vara klassiker inom melodiös rock.

RAINTIMES är i och för sig inte i samma klass som The Storm, men den här debutplattan är fylld av snygg, klassisk melodiös rock och AOR. Förutom ”Zorro”, som verkar vara den som skriver låtmaterialet tillsammans med Davide Barbieri (Wheels Of Fire, Shining Line), så består bandet av Davide på keyboards, Andrea Gipponi på bas, svenske Sven Larsson på gitarr och ingen mindre än Michael Shotton (Von Groove) på sång.  Kul med Shotton, det var ett tag sedan man hörde honom på något nyinspelat.

Albumet består av elva spår, som med kärlek, stjäl från alla de stora banden, såsom Journey, REO Speedwagon, Von Groove och tidigare nämnda The Storm. Det här är en platta som lika gärna hade kunnat härstamma från sent åttiotal eller i början på nittiotalet. Davides synthar är tidstypiska och Sven Larsson melodiösa melodier på gitarren är härligt snygga.

Bästa spåren albumet är den lugna ”Swan” och efterföljande ”I need tonight”, men jag gillar faktiskt plattan som en helhet. Tyvärr är låtarna i plattans inledning lite svaga, men plattan tar sig efter tre-fyra låtar. Det låter betydligt bättre än både Davides och ”Zorro”’s tidigare grupper, Shining Line och Charming Grace. En platta att kolla upp om Du till exempel gillar Lionville, och förstås Von Groove, eftersom det alltid är en fröjd att höra Michael Shottons härliga stämma!

Betyg: 7

Lionville ”—”
Von Groove ”—”