onsdag 20 december 2017

Recension: JoNo "Life" (Frontiers)

Kan det vara så att svenska bandet JoNo äntligen ska få sitt välförtjänta genombrott? Ja, mycket talar för det eftersom italienska bolaget Frontiers Records kontrakterat bandet för deras fjärde alster, kallat ”Life”. Historien med JoNo började 2006, då första albumet släpptes, en platta som egentligen var meningen bli en soloplatta i sångaren Johan Norrbys namn. Därav namnet JoNo. Men med tiden så insåg Johan att bandformatet var bättre och han har inte vilka musiker som helst som bandkamrater. Gitarristen Stefan Helleblad är också medlem i holländska bandet Within Temptation sedan 2011 och trummisen Nicka Hellenberg har också förflutet i samma band. Både Johan Carlgren på keyboards och piano samt bassisten Janne Henriksson är ofta anlitade sessionmusiker, både på scen och i studio.

Första gången jag hörde bandet var med deras andra album, ”Requiem”, som släpptes 2013. Det är en av mina favoritplattor från det året och har man hört Johan Norrby sjunga en gång så glömmer man honom inte. Antingen så älskar men det man hör eller så gör man det inte. Han låter som en korsning mellan Russel Mael från Sparks och Freddie Mercury, fast med en än mer teatralisk ådra. Jag har aldrig tidigare hört en sångare, eller sångerska heller för den delen, som kan hålla ut en ton på en konsonant på det sätt som Johan gör. Normalt så håller man alltid ut en ton på en vokal och det är näst intill omöjligt att göra det på en konsonant. Bokstäverna L, N och M fungerar (långa konsonanter), men det är inte lätt att få tryck i sången, men Johan fixar det lite då och då. Och det låter fullständigt magiskt!

Jag var besviken på JoNo’s förra album, ”Silence”, som kändes oengagerad och som inte hade speciellt bra låtmaterial, bara några få låtar överlever för att lyssnas på idag. Därför så var jag oerhört nyfiken på nya plattan och ”Life” är troligtvis JoNo’s mästerverk! Det är också en av årets absolut bästa plattor så jag behöver egentligen inte säga mer än att det är bara att köpa den här plattan. Ni kommer inte att ångra Er!

Men jag kan inte avluta recensionen riktigt än, utan jag vill gärna kommentera några av de alldeles briljanta låtarna som finns på albumet. Inledande ”Sailors” är en typisk JoNo låt med struttigt trumkomp och en jäkla massa Sparks i blodet. En fantastisk låt som skapar en annorlunda stämning och Norrby är så lysande som sångare, då han alltid ligger lite på gränsen att spela över. Jag har aldrig sett det här bandet live, men Gud vad jag skulle vilja!

”Crown” fortsätter plattan och är en alldeles lysande låt med en knivskarp refräng.
Den officiella singeln från albumet är ”No return”, som behöver lite tid på sig för att mogna och blomma ut. Refrängen är storslagen, teatralisk och skulle göra sig perfekt i musikalarrangemang också.
Lite tango bjuder bandet upp till i ”On the other side” och konstigt nog så fungerar det alldeles utmärkt. En låt med ett härligt arrangemang som sticker ut.

”Down side” är mitt favoritspår, en dryga sju minuter skapelse full av dramatik och ett filmiskt sound, likt ett soundtrack till en svartvit stumfilm. Nästan provocerande vackert och enastående snyggt!
”To be near you” är ett lugnt spår som också klockar in en bit över sju minuter, men när låten är slut så känns den nästa för kort. Johan sjunger med så mycket känsla att det fullkomligt vibrerar känslor ur högtalarna.
”My love” är Paris på 1930-talet fast med Queen influenser (Hur fick jag ihop det?). Den här låten skulle kunna varit en cover på en varitédänga där Josephine Baker dyker upp i sin banankjol och förför. Stefans gitarrsolo för tankar till Brian May från Queen och kombinationen är oerhört spännande.

Både ”The  magician” och låten ”Trust” är grymt bra spår med influenser från tidigare nämnda Sparks och Queen, men man kan också höra Saga, svenska A.C.T och lite Meat Loaf i JoNo’s musik. Avslutande ”The march” skiljer sig från övriga låtar och är en fantastiskt vacker låt där Johans alla känslor gör att det blir så starkt. Dessutom är jag helt tagen av det vackra arrangemanget där Johans röst ackompanjeras av piano och diverse klassiska blåsinstrument. Ett vågat stycke musik som inte alls brukar förknippas med Frontiers, men så är ju inte JoNo som alla andra band.
En fantastisk upplevelse och ett fantastiskt band som gjort en fantastisk platta!

Betyg: 10/10

Sparks ”—”