onsdag 24 januari 2018

Recension: Perfect Beings "Vier" (Inside Out)

Tyska skivbolaget Inside Out går hårt ut så här i början av 2018. Först ut var det klassiska holländska progressiva bandet Kayak med sitt sjuttonde album och bara veckan efter så släpper bolaget ett nytt intressant album med en av modern tids intressantaste progressiva band, nämligen amerikanska PERFECT BEINGS. Det här bandet uppstod så sent som för fem år sedan, då multiinstrumentalisten Johannes Luley (Moth Vellum, solo) träffade sångaren Ryan Hurtgen i sin egen studio i Los Angeles. 2014 släpptes första albumet ”Perfect beings I” som innehöll snyggt producerad progressiv rock med en hel del melodiösa inslag och även uppföljaren ”Perfect beings II” var en, så kallad, crossover progressiv platta, där ett och ett halvt ben stod i progressiv rock och den andra halvan i melodiös rock.

Båda plattorna är riktigt bra och när det nu är dags för album nummer tre så har man skrivit avtal med just Inside Out och nya plattan har fått titeln ”Vier”. Detta betyder fyra på tyska och anledningen till detta är troligen att plattan är utgiven i första hand som dubbel vinylplatta med en låt på varje sida, samt att poängtera Johannes ursprung, då han är född i Tyskland. För Er som hört och gillat PERFECT BEINGS två tidigare plattor så är det troligen ingen högoddsare att Ni kommer att hugga in på nya skapelsen också, MEN nya albumet låter en hel del annorlunda mot det två tidigare albumen.

”Vier” består alltså av fyra stycken musik, som i sin tur är uppdelade i fyra eller fem delar. Först ut är ”Guedra”, en komposition som sprider stil från modern indierock, progrock, jazz och första gången jag hörde ”A new pyramid”, som är första delen av ”Guedra”, så fördes tankarna till de moderna progressiva rockbanden MoeTar och Bent Knee, trots att PERFECT BEINGS sångare är en man. Men övergången till ”The blue lake of understanding” innehåller en hel del element av ambienta slag, något som vi kommer att komma tillbaka till senare. Temat i stycket ”Enter the center” är något som återkommer i albumet sista låt, men här blir det en hybrid av Radiohead, Pure Reason Revolution och Pink Floyd, speciellt när saxofonen så stämningsfullt lägger sina långsamma toner i mitten av låten.

”The golden arc” är där PERFECT BEINGS helt har bytt ut sin tidigare så melodiösa prakt. Här är det mer stämningsfullt, långa stycken helt instrumentalt och även i vissa partier åt klassikt håll, med akustiskt piano, träblåsinstrument och även violiner i kompet. Inledande ”The persimmon tree” är mer filmmusik, eller modern klassisk musik är progressiv rock. Det här är ett mycket udda, men fantastisk stycke musik som jag tror att både inbitna PERFECT BEINGS fans och nya nyfikna lyssnare kommer att reagera över. Storslaget och mäktigt!

”Vibrational” inleder med ett stycke musik, kallat ”The system and beyond”, vars första del flirtar med elektronisk musik a la Tangerine Dream och gör det även när sången kommer in efter ungefär halva tiden. Övriga delar i stycket spänner över akustisk stämningsfull pop (”Mysteries, not answers”), Yes influerad progressiv rock (”Altars of the Gods”), märkligt Radiohead-konstigt (”Everywhere at once”) och stämningsfullt vackert (”Insomnia”). PERFECT BEINGS verkar inte ha satt några gränser när det skrivit ihop den nya musiken och faktum är att, trots att det spretar ordentligt, det fungerar alldeles lysande. Men det här är en platta där varje del i praktiken inte går att plocka ut utan är finurligt placerad på rätt ställe och det innebär att det här är ett album som måste lyssnas på från början till slut för att man som lyssnare skall få rätt upplevelse. En konstnärlig enhet som ingen kan ifrågasätta!

Avslutande ”Anunnaki” är lika vibrerande av idéer och tilltag som de övriga tre kompositionerna och det här är musik som berör, som förundrar, som fascinerar och som imponerar. Enligt uppgift ska man framföra musiken på ROSFest i Gettysburg i maj. Jag skulle verkligen vilja se och höra hur de löser att göra denna komplexa musik på scen. Ett stycke näst intill mästerverk!

Låter inte som något annat, men samtidigt som mycket annat!

1.       Guedra
2.       The golden arc