torsdag 28 september 2017

Recension: Newman "Aerial" (AOR Heaven)

Steve NEWMAN är en känd gestalt vid det här laget i engelsk AOR och melodiös rock. Redan 1997 kom första plattan med det egna bandet NEWMAN, och då var Steve redan en etablerad låtskrivare som skrivit en del musik både inom rock och pop. Dock var det nu som början till historieskrivningen börjar för Steve, och för hans band NEWMAN, som alltid fått bra respons från både berörda media och fans inom melodiös rock. För Steve är en grym låtskrivare som går sin egen väg och som gärna gör det mesta själv, men det finns två musiker som oftast finns vid Steves sida och det är trummisen Rob McEwen som trummat på de senaste nio NEWMAN plattorna, och så sångaren Mark Thompson-Smith, som hjälper Steve med körsång.

Nya albumet har fått namnet ”Aerial” och följer den goda tradition som plattor med NEWMAN innebär, snyggt producerad och framförd AOR med grymma låtar och refränger. Steve NEWMAN gör inte mycket för att förnya sig och sin ljudbild, men det behövs verkligen inte när han gång på gång levererar några av de bästa plattor som finns inom genren. ”Aerial” är en oförskämt bra platta och står sig bland de bättre som den är mannen någonsin gjort!

Plattan inleder med ”Fear of flying” som sätter standarden direkt. En grymt härligt melodiös rocklåt med feta keyboards, en snygg gitarr och ett fast driv i kompet. Rob är en trummis som verkligen är driven och en viktig ingrediens i NEWMANs tajta sound. Ofta vill Steve arrangera sina låtar lite mer än vad normalt är, och om Ni kommer ihåg det svenska bandet Big Money så korsa deras sound med Toto, eller FM så ligger man inte så långt från hur ”Fear of flying” låter!
”Don’t wake the lion” har ett sanslöst driv och gitarrer och keyboards, tillsammans med det tunga trumspelet är så tajt och snyggt. En härligt melodiös låt med stark refräng.
”Can’t stop loving you” har också en knivskarp refräng” och ”Life to remember” är en av mina många favoriter på den här plattan, en låt med ett snyggt groove och ännu en bra refräng.

Den vackra inledningen till ”Vertigo (Leap of faith)” med ett pianotema och Steves sång följs upp av en grym refräng och det är tycker jag är plattans starkaste spår, och ett av de bästa spår som Steve skrivit någonsin.
”I am your man” är också en sån där supersnygg låt som bara Steve NEWMAN kan skapa, med inslag av westcoast, melodiös och riktigt härlig refräng som jag nästan får gåshud av. Och nästan lika bra är ”Nothing left”, ja egentligen så finns det inte ett enda dåligt spår på den här plattan som utfyllnad. Det är ingen perfekt platta, men det är klasskillnad på NEWMAN och på de flesta andra skivsläpp inom samma melodiösa rockgenre.
Bör finnas i varje sann diskofils skivsamling!

FM ”—”
Heartland ”—”