torsdag 21 september 2017

Recension: Coldspell "A new world arise" (Escape Music)

Sveriges nordligaste rockexport kommer från Kiruna och heter COLDSPELL. För Er som aldrig tidigare hört talas om bandet så består det av en kvartett riktigt coola (!!) killar, varav gitarristen Michael Larsson är den som startade bandet 2005. Det är också han som skriver låtarna, som helt naturligt bygger på Mickes gitarr riff. Om man säger så att det finns gitarrister, och så finns det GITARRISTER, så tillhör Michael den senare kategorin. Han kanske inte är den mest tekniskt fulländande gitarristen, men jag bara älskar hans feta sound och den melodiösa tonen han har i sitt spel. Lyssna till exempel på första singeln från nya albumet ”A new world arise” som precis är på väg att släppas. Låten heter ”Call of the wild” och är hur grymt som helst och trots att de andra tre musikerna i bandet också är grymt duktiga så kan man inte sticka under stolen med att det är Micke som är den stora ”stjärnan”.

COLDSPELL släppte sitt debutalbum ”Infinite stargaze” 2009 och jag minns första gången jag hörde bandet, då Michael skickade ut en fyrspårs egenhändigt hopknåpad demo (som jag fortfarande har kvar!). Jag blev totalt golvad över hur det lät, och när låtarna sedan placerats tillsammans med ytterligare åtta till på debutalbumet så var jag såld. Det här var, trots att det finns miljontals liknande band, magiskt bra!
Två år senare kom ”Out from the cold” och bandet hade då förfinat ett vinnande koncept och melodierna och gitarr riffen var än vassare och mer direkta än på debuten.
Ytterligare två år går och bandet släpper plattan ”Frozen paradise” som många räknar som bandets bästa platta hittills och sedan blev det tyst…

Fram tills 2017 då bandet åter kommer in från kylan (!!) och levererar tolv nya låtar och det är än en gång engelska bolaget Escape Music som är grabbarnas bas. Och det är också Tommy Hansen i Danmark som står för mixningen och mastringen av den slutliga produktionen som Michael står för. Det låter som man kan förvänta sig och som man kan hoppas på, men trots att det finns listat inte mindre än tre gästkeyboardister, Ged Rylands (Rage Of Angels), Jona Tee (H.E.A.T.) och Matti Eklund, så är det inte jättemycket keyboards på plattan. Michaels gitarrer är lite vassare och fetare och soundet på nya plattan är verkligen top-notch.

Förutom tidigare nämnda ”Call of the wild” så finns det ytterligare några spår som sticker ut lite mer i en för övrigt mycket jämn samling grymt snygga låtar.
Den tunga ”Signs” är en av dem som har en grymt stark refräng och efterföljande bluesiga ”Love me like you do” är hur fet som helst. Jag gillar verkligen bluegrass temat som låten börjar med och som återkommer inne i låten och hur väl detta tema fungerar tillsammans med de feta hårdrocksriffen som sedan pryder låten.
”This is me” är också ett spår som jag gillar skarpt. Det låter lite som om Michael övar på skalor i riffet och jag kan tänka mig att detta riff inte är alltför enkelt att spela. Refrängen är melodiös och fastnar lätt i skallen!
”Wait until tomorrow” är också ett spår som jag gillar skarpt. Temat och riffet i låten har lite orientaliska inslag vilket gör att låten får en lite annorlunda färgning.

Plattan avslutas med titelspåret, ”A new world arise”, vilken jag tycker är plattans bästa spår. Ett härligt riff och en tung dramatik med fantastiskt gitarrspel och ett tungt komp från bassist Chris Goldsmith och trummis Per Johansson. Sångaren heter Niclas Svedentorp och gör ett mäktigt jobb med den här låten och jag ryser faktiskt i refrängerna. Grymt bra!

COLDSPELL spelar en tung och melodiös hårdrock som borde få vilken fjälltopp som helst i bandets hemtrakter att smälta. Deras fjärde platta har fått ta tid att värka fram men det har det varit värt. COLDSPELL är definitivt ett av Sveriges bästa hårdrocksband!! Nästa år ska det här bandet ha en Grammis!!

Treat ”—”
Whitesnake ”—”
1.       Forevermore