fredag 15 september 2017

Recension: Caligula's Horse "In contact" (Inside Out)

CALIGULA’S HORSE kommer från Brisbane i Australien och bildades som grupp så sent som 2011. Trots att bandets historia bara är sex år så är man nu redo att släppa album nummer fyra, det andra som får release via Inside Out över hela världen. Det var i och med bandets förra album ”Bloom”, som släpptes för två år sedan, som saker och ting började hända på allvar. För att marknadsföra sig som liveband så har de sedan dess agerat som support act för välkända band som Pain Of Salvation, Opeth, Anathema och TesseracT och turnerat ganska mycket, speciellt i Europa, där bandets har fått en hel del uppmärksamhet.

Jag upplevde bandets förra album som lite själlöst och önskade att bandet hade en mer egen profil och ett eget sound, för det låter en hel del Tesseract och Haken om det här bandet. Och när jag menar Haken, som är ett av mina absoluta favoritband inom progressiv metal, så är det att man kan höra element och idéer som man kan härleda rent strukturmässigt till de båda banden. Men de har inte riktigt lyckats med att implementera något eget i sitt sound, och en av svagheterna med CALIGULA’s HORSE är den anonyme sångaren Jim Grey, som har en röst som inte alls vill tränga genom. Han har en bra sångröst, men inte mer och för at tränga genom komplexiteten i CALIGULA’s HORSE musisk så behöver man en Ross Jennings eller Mikael Åkerfeldt för att matcha och fånga intresse.

Australien är inte bortskämda med progressiva rockband, men några få namn har lyckats hitta vägen utanför kontinentens gränser där Cog, Karnivool, The Third Ending och framför allt Unitopia är några av dessa. Nu hr alltså CALIGULA’S HORSE sällat sig till denna skara och satsar, via Inside Out’s goda renommé på att nå ut än mer än tidigare. Huruvida detta kommer att lyckas eller inte får väl framtiden utvisa, men nya albumet ”In contant” är ändå ett steg framåt för bandet, som talar om att plattan är ett konceptalbum som handlar om konstformer och kreativitet och är ett statement över vad som för oss människor tillsammans, trots våra, ibland, stora olikheter.

CALIGULA’S HORSE spelar en modern progressiv metal, där trummisen Josh Griffins teknik innebär mycket för soundet, något som också är signifikant för band som till exempel TesseracT. Man färgar också sina låtar med massor av komplexa arrangemang och det här bandet består av väldigt skickliga musiker. Jag önskar att sångaren hade lite mer inlevelse och det finns ett spår på plattan, ”Inertia and the weapon of the wall” som egentligen är en recitation av en text, helt utan musik, där texten läses upp med en helt fantastisk inlevelse. Jag kan inte avgöra om det är sångaren själv som läser eller om det är någon inhyrd skådespelare, men det låter som Jim Grey. Här visar han upp en grym inlevelse som han borde överföra på något sätt i sitt sätt att sjunga.

Han kommer hyfsat nära i efterföljande spåret ”The cannon’s mouth” som jag utser till plattans bästa spår, med en lite udda men intressant melodi i vers. Inget för lättskrämda personer skulle jag kanske tillägga!
Plattan avslutas med en lång låt på dryga 15 minuter och det är också, tillsammans med tidigare nämnda ”The cannon’s mouth”, plattans behållning. Låten inleder med en grymt snygg melodislinga som där gitarren visar vägen, ett tema som återkommer i låten i olika variationer. Ett mäktigt och snyggt arrangerat stycke musik.
Dessutom gillar jag den lugna låten ”Love conquers all” som påminner lite om Steven Wilson på ett kufiskt vis. En vacker liten sång på bara knappt två och en halv minut, men som sticker ut lite med all sin vänlighet.

Problemet jag har med CALIGULA’S HORSE är att bandet inte har någon egen identitet. Grabbarna är grymt duktiga, fokuserar på teman, men helheten blir inte tillräckligt bra. Ett bra band som behöver våga lite mer, ta ut svängarna och pröva att twista till sitt budskap. En bra platta men inte mer…

TesseracT ”—”
Haken ”—”

1.       Dream the dead