måndag 11 september 2017

Recension: Lionheart "Second heart" (AOR Heaven)

Det legendariska bandet LIONHEART gjorde succé på årets Sweden Rock Festival, ett band som kanske inte så många av Er hört talas om tidigare. Och det kanske inte är så konstigt i så fall för LIONHEART slog aldrig och fick aldrig den back-up från sitt amerikanska bolag som de skulle behövt när deras debutalbum, ”Hot tonight” släpptes 1984. Men under åren så har bandet fått något av kultstatus, då deras medlemmar gått vidare och lyckats på annat håll.

Bandet bildades 1980 och då bestod bandet av Dennis Stratton på gitarr och som tidigare funnits med i första upplagan av Iron Maiden, Jess Cox på sång som kom ifrån Tygers Of Pan Tang, Steve Mann på gitarr från gruppen Liar, Rocky Newton på bas från gruppen Wildfire och så Frank Noon som trummade på ett kort tag i Def Leppard. Men trummisar och sångare stannade inte så länge och till slut bestämde man sig för att Dennis och Rocky skulle dela på sången. På trummor så passerade, bland andra, Niko McBrain förbi snabbt, innan han sedermera fastnade i Iron Maiden där han fortfarande trakterar trumpinnar och trumskinn.

Efter många timmar med att skriva eget material, spela in demos och, framför allt, massor av live shower, så fick man napp med amerikanska Epic, och inspelningarna kunde påbörjas i Los Angeles, med en sessiontrummis vid namn Bob Jenkins. På albumet hade man också rekryterat en sångare vid namn Chad Brown och plattan släpptes senare under året. En påkostad video spelades också in till låten ”Die for love”, där man också kunde se skådespelaren Rik Mayall, men den påföljande promotionturnén, där man skulle spela tillsammans med Kansas och Foreigner, blev i sista stund inställd. Alltså befann sig bandet i ett slags limbo och den ena efter den andra medlemmen försvann för andra uppdrag, Dennis med Praying Mantis och Steve och Rocky spelade bland annat med Michael Schenker.

2016 fick bandet en förfrågan från Rockingham Festival i Nottingham och bandet återförenades för en spelning och det hela blev en succé, vilket fick de ärrade männen att vilja fortsätt på något sätt. Resultatet har blivit fler spelningar och nu också en ny platta, ”Second nature”, som precis släppts via AOR Heaven, och på sätt och vis så har tiden stått still. Det här låter nästan precis så som det gjorde för dryga trettio år sedan, vilket inte alls är någon nackdel. Naturligtvis så har soundet uppdaterats något, men det är heller ingen nackdel, då inspelningar under just 80-talet kanske inte var de absolut bästa. Fem av låtarna lär vara nyskrivna medan resten är låtar som härstammar från 80-talet.

Stommen i bandet är fortfarande Stratton, Mann och Newton och på sång hittar vi faktiskt den gamle Shy och Phnomena sångaren Lee Small, samt trummisen Clive Edwards.  Det finns en del keyboards också på plattan, men vem som spelar vet jag inte då detta inte är listat i den information jag har. Härliga keyboards mattor finns det direkt i ”Give me the light”, en snygg låt med en direkt refräng. Denna låt följs av en riktigt bra version av Chris De Burghs gamla hit ”Don’t pay the ferryman” där Lee visar vilken kraftfull pipa han har.
”Angels with dirty faces” är en av plattans bättre spår, med en stark refräng och man också får prov på att man lagt mycket krut på att arrangera snygga körer.

I ”30 years” låter bandet lite tyngre, med influenser från både Thin Lizzy och Saxon, med snygga gitarrfigurer och ett tema som troligen har något att göra med bandmedlemmarnas olika historier inom musikbranschen.
”Second nature” låter en hel del Phenomena av någon anledning, en lite längre, men ändå snygg refräng som efter några lyssningar blir en av plattans favoriter. Plus till ett riktigt härligt gitarrsolo och på ”Prisoner” så är det återigen fokus på ett gediget körarbete.

”Second nature” är ett riktigt bra album, där man blandat mellan äldre spår som aldrig blivit inspelade och några helt nyskrivna låtar. En bra blandning som imponerar!

Praying Mantis ”—”
Phenomena ”—”