söndag 16 juli 2017

Recension: Riverdogs "California" (Frontiers)

RIVERDOGS så dagens ljus 1990 och deras debutalbum har med åren blivit en klassiker inom melodiös rock. Med en tydlig bluesig feeling i soundet så övertygade bandet en hel del fans om deras styrka, men skivbolaget var mitt i en omstrukturering, plus att grungen stod och knackade på dörren, så fortsättningen för det här bandet gick i stöpet. Det släpptes i och för sig ytterligare ett studioalbum och en liveplatta två år senare, men då var intresset inte på topp. Dessutom så var den plattan inte alls i närheten av hur debutalbumet lät.

Bandet bestod av sångaren Rob Lamothe som då var ett nytt namn på rockhimlen, gitarristen Vivian Campbell, som vid tiden också var gitarrist i Whitesnake, bassisten Nick Brophy och trummisen Marc Danzeisen. Denna kvartett återförenades 2003 för några konserter och man släppte även en platta med demos 2011, kallad ”World gone mad”. Nu har Frontiers Records lyckats övertala de fyra medlemmarna att än en gång spela in en platta och den här gången var siktet inställt på att kunna göra en platta som skulle vara den naturliga uppföljaren till det hyllade debutalbumet.

För Vivian Campbell så innebär den här plattan att han kan få möjlighet att briljera lite mer än han normalt gör med sitt band sedan 25 år tillbaka, Def Leppard. Här är det Vivan som lyser klarast med grymt härligt gitarrspel och detta kompletteras med Robs bluesiga och souliga sångröst som passar perfekt in i sammanhanget. Från inledande ”American dream” med klassisk ”hey-hey-hey” inledning, till avslutande ”I don’t know anything” så låter bandet väldigt inspirerat och trots att låtmaterialet kanske inte är helt hundra så gillar jag vad jag hör. Debutalbumet har snurrat ganska mycket hemma hos mig genom åren, men aldrig varit den där utvalda favoriten, och det här är en platta som väcker en del minnen.

Det låter amerikanskt, det låter rock från den soliga västkusten och jag kommer att tänka på både Tyketto, 38 Special och Y&T när jag lyssnar mig genom plattans elva nyskrivna spår. Spår nummer två, ”The revolution starts tonight”, blandar mainstream countryrock med 90-tals rock och även lite Dare kan man relatera till. En av plattans snyggaste spår, lite vuxet och lite ofarligt dock.
”Something inside” låter Whitesnake när de drar åt bluesen och här jobbar sig Rob Lamothe in som den känslofyllda sångare som han är. Snyggt!
En av de bättre låtarna är ”Golden glow” som inleder lugnt med plockande gitarr från Vivian innan Rob lite försiktigt börjar sjunga. Därefter byggs låten upp med plattans bästa refräng, en riktig läckerhet som gärna stannar kvar i minnet.

”You’re too rock and roll” är en härligt gungande låt som bygger på groovet och en riktigt snygg sång, där Eagles möter Tyketto och sedan rockar bandet till det rejält i den korta men snabba ”Searching for a signal”.
”Welcome to the new disaster” är tillbaks i bluesland. Det som sticker ut är det smittande gitarrtemat som Vivian gör lite olika versioner på genom hela låten.
Av de tre sista spåren på plattan är det den snabbare ”Catalina” som fångar min uppmärksamhet mest. Det här är en snygg låt där Vivian än en gång visar upp sin känsla att hitta snygga harmonier på sin gitarr.

RIVERDOGS är tillbaka med sin vuxna och något tillbakalutade melodiösa rock. Det är snyggt och erfaret framfört, men kanske att låtmaterialet är något svagt här och där. Men en platta som ändå jag kan rekommendera utan att blinka!

1.       American dream
2.       The revolution stars tonight
3.       Something inside