tisdag 25 juli 2017

Recension: Isildurs Bane & Steve Hogarth "Colours not found in nature" (Ataraxia)

”Sagan om den irländska älgen” såg dagens ljus redan 1984, Halmstadkollektivet ISILDURS BANEs debutalbum, som bandet själva bekostade och släppte på vinylskiva. Ända sedan den dagen så har all produktion av LP-skivor, CD och DVD släpps på helt egen hand, utan inblandning av större skivbolag och ISILDURS BANEs historia i musikvärlden är med fog unik och speciell. Inte bara på sättet som man arbetat tillsammans under åren, utan och stilmässigt, då ISILDURS musik inte alltid handlar om rock och modern musik, utan ofta förknippas med klassisk musik och nutida klassiska kompositörer. Där har bandet, eller numera kollektivet, ISILDURS BANE en del beröringspunkter med en av världens största musikgenier genom tiderna, Frank Zappa. Och är det någon som man kan sätta som referenspunkt till musiken så ligger herr Zappa ganska nära till hands.

Nu är det fjorton år sedan ISILDURS BANE senast släppte ifrån sig ny musik i form av fysisk CD-skiva och historien bakom den här nya plattan uppstod i och med de, på senare år, årliga IB Expo dagarna, då man kan bevista flertalet musikaliska workshops och där bandet bjuder in musiker från hela världen. Detta avslutas med en mycket uppskattad och välbesökt konsert där alla musiker tillsammans framför musik, både nyskriven och gammal. Här har namn som trummisen Pat Mastellotto, keyboardisten Richard Barbieri, bassisten Tony Levin, trummisen Marco Minnemann och gitarristen Adrian Belew medverkat genom åren, bara för att nämna några.

2013 så tog Richard Barbieri med sig en ”kompis” till IB Expo. Denna ”kompis” var ingen mindre än Marillions sångare Steve Hogarth, och tycke uppstod direkt mellan Steve och framför allt ISIDURS BANEs huvudkompositör Mats Johansson, vilket resulterade i att man förra året framförde ett verk som kallades ”Colours not found in nature” under IB Expo. Detta stycke var ett rent samarbete mellan Mats och Steve, som inte bara skrivit all text och sång, utan också bidragit med musik. Nu har alltså hela verket spelats in på skiva också och delats upp i sex stycken och en speltid på dryga fyrtio minuter.

Mats har alltså inte komponerat någon ny musik sedan i början av 2000-talet, så projektet blev en utmaning för honom att se om han fortfarande hade förmågan att skriva och det är också första gången som han gjort det tillsammans med någon annan, om jag fått rätt information. Så uruppförandet inför ISILDURS BANEs 40-årsjubileum som grupp blev en succé, i och med den nykomponerade musiken. De sex spår som verket består av är ganska olika, men har en gemensam nämnare; det är gjort med kärlek och intresse för att liera olika sorter och stilar av musik.

Mitt favoritspår på albumet är den vackra ””Diamonds and amnesia” som låter extremt mycket Kate Bush i mina öron, med mycket stämning och större delen akustiska instrument. Ovanpå det rör sig Hogarth röst som en jojo i känslor och uttryck. Normalt så är jag faktiskt inte så förtjust i hans sätt att sjunga, ofta med en ganska svårt sluddrig stil, men här är han alldeles briljant och lysande. Jag är i och för sig ingen jättestor Marillion fantast, utan gillar Hogarths tidigare material, framför allt i gruppen Europeans, som levde ett ganska undanskymt liv i mitten av 1980-talet. Deras platta ”Recurring dreams” från 1984 är ett mästerverk som kombinerar dåtidens synth-era med en modern progressiv stil.
Albumets längsta spår är ”The love and the affair” och det här är något av det snyggaste som ISILDURS BANE släppt på skiva någonsin. Och samtidigt så låter det här ganska långt ifrån hur man är van vid att bandet brukar låta. Här har kanske Hogarth haft en del att säga till om även när det gäller musiken, vad vet jag. Faktum är att det tidigare inte var speciellt vanligt med sång på ISILDURS BANEs plattor!

Ett annat spår där Hogarth troligtivs varit med och påverkat musikaliskt kan mycket väl vara ”The random fires”, för det låter en hel del engelsk 60-talspop i harmonierna, och jag vet att Steve är ett stort fan av bland annat Lennon och McCartneys musik. Inslag finns naturligtvis från ISILDURS klassiska art musik, speciellt efter första refrängen. En spännande och kul låt med flera olika vändningar.
”Peripheral vision” är svidande vacker med smakfulla stråkar som inslag i ljudbilden. Steves röst brister och det är ingen skönsång direkt, men det hindrar inte att han lägger ner sin själ och inlevelse till fullo. Låten har en melankolisk och grymt snygg refräng som byggs upp med mer instrumentering för varje gång den återkommer.

”Colours not found in nature” är en mycket intressant platta där lyssnaren bjuds på äkta progressiv rock/pop från två olika världar. ISILDURS hybrid av Zappa, engelsk Canterburystil och klassisk kammarensemble och Marillions mer moderna sätt att se på den progressiva rockens ställning i världen. Kombinationen fungerar alldeles utmärkt och det här är ett album som förhoppningsvis också kan få ut ISILDURS BANEs rykte till de som inte redan är invigda. Trots att bandet funnits till i dryga 40 år så är det skrämmande få som hört talas om dem, eller hört någon musik som bandet släppt. Detta lär det säkert bli ändring på tack vare den här plattan.

Måste också kommentera omslaget som är ett av de bättre som jag sett på länge.  Designer Matti Engdahl har nog hämtat en hel del inspiration från Storm Thorgerson och Hipgnosis! Fantastiskt att titta på!

Marillion ”—”
Frank Zappa ”—”

1.       Ice pop