torsdag 23 mars 2017

Recension: Steve Hackett "The night siren" (Inside Out)

STEVE HACKETT har varit, och kommer alltid att vara, den Genesis medlem som betytt mest för mig. Ok, Peter Gabriel var den som var klart mest intressant fram till albumet ”So” och filmmusiken ”Passion”, men sedan har han blivit alltför pretentiös och tråkig. STEVE HACKETT har i och för sig haft sina dalar, men han har alltid stått för det progressiva, det vill säga att han väljer den kreativa vägen och söker sig till nya vägar inom musiken. Han är en av få musiker i världen som med värdighet har lyckats att göra ”cover” på sig själv, genom att släppa två album med enbart musik från perioden med Genesis och dessutom varit ute och framgångsrikt turnérat med ”Genesis Revisited”.

När han efter fyra års tystnad från ny egen musik återkom 2015 med albumet ”Wolflight” så var det med ny magisk energi och det var en fantastiskt bra platta, full av progressiv musik utan några gränser och ramtänkande. Den plattan följer han nu upp med albumet ”The night siren” som släpps i dagarna, ett album som tar steget än mer mot det okonventionella där HACKET medvetet arrangerar låtarna så att man inte har en aning vad nästa steg innebär i låtstrukturen. Det finns så mycket musikaliska idéer att STEVEs leklusta tar över lite FÖR mycket ibland.

I dagens oroliga värld med mycket rädsla och oro, segregation och intolerans, så vill HACKETT göra en platta som förenar hela världen med förståelse för varandra och gemenskap. Därför har han bjudit in musiker från olika kulturer och musikstilar för att belysa just detta. Vi hör musiker från Island, Azerbadjan, Israel, Ungern och Skottland, som spelar på traditionella instrument för att färga STEVEs musik än mer med olika influenser än vad vi normalt brukar få. Vi har dessutom bidrag från svenske Nad Sylvan på låten ”Inca terra”, som funnits med HACKETT tidigare, speciellt under perioden när han turnérade med Genesis materialet.

Plattan inleder med den mäktiga ”Behind the smoke” som startar med en ensam gitarr och STEVE’s oefterhärmliga sångstämma, men låter bygger snabbt upp ett tema som vi får följa under en längre stund innan låten byter karaktär och det är en typisk låt där man inte riktigt vet hur det kommer att sluta. En av plattans starkaste spår!
Ett annat spår som jag fastnar för är ”Fifty miles from the north pole” som i inledningen blandar James Bond tema med Alan Parsons Project, för att sedan verkligen ge sig ut på en upptäcktsresa i musikens förlovande land. Både läskigt och imponerande!

Ett efterlängtat avbrott från alla musikaliska infall och tilltag är den vackra ”Other side of the wall”, som i stort sett är helt akustisk med gitarr och stråkar som enda instrument, bakom HACKETT’s sång.
Bästa spåret är ytterligare ett av de mer konventionella spåren, den lite melankoliska ”West to east” där HACKETT återigen använder sig av den akustiska gitarren och där refrängen är grymt stark.

Tyvärr tog det bra lång tid innan jag blev riktigt klok på den här plattan, det låter klassiskt STEVE HACKETT, men det är så mycket av allting att låtarna drunknar i varandra och det blir lite för mycket av allt det goda. Dessutom så tycker jag att HACKETT upprepar sig lite här och där; lyssna bland annat på en av gitarrprylarna i den instrumentala ”El niño” som vi kunde hör för första gången på låten ”Please don’t touch” på plattan med samma namn. För det tredje så saknas de där riktigt intressant låtarna som vi blivit bortskämda med att HACKETT bjuder oss på.

”The night siren” är ett misch-masch av idéer, teman och utkast som STEVE pusslat ihop till små musikaliska historier, något som han normalt sett är mästare på. Den här gången saknar jag lite av HACKETT’s normalt magiska förmåga att pussla rätt och kanske att han pusslar lite för mycket. Det blir lite mastigt att lyssna sig genom hela plattan på en gång och flera av låtarna förtjänar att lyftas fram mer ur den massiva vägg av olika teman som det bjuda på. En bra platta är det naturligtvis, men en liten besvikelse när det gäller STEVE HACKETT.

1.       Behind the smoke
2.       Martian sea
3.       Fifty miles from the north pole