lördag 4 mars 2017

Recension: Lionville "A world of fools" (Frontiers)

Gruppen LIONVILLE har släppt två plattor tidigare på lilla skivbolaget Avenue Of Allies, två mycket uppskattade plattor som fans av både västkustpop, AOR och melodiös rock har kunnat uppskatta. De båda plattorna släpptes 2011 och 2012, sedan har det varit helt tyst om bandet, som bildades av gitarristen och låtskrivaren Stefano Lionetti tillsammans med sin bror Alessandro. De har fått hjälp av bland andra Bruce Gaitsch på gitarr, Pierpaolo ”Zorro” Monti (Shining Line) på trummor, Alessandro Del Vecchio (Hardline, Eden’s Curse) på keyboards och Anna Portalupi (Hardline) på bas på tidigare album. Numera så är det bara Stefano som finns kvar, tillsammans med svenske sångaren Lars Säfsund (Work OF Art, Enbound) som också varit med från början.

Lars är ju en av vårt lands absolut bästa sångare och han har satt en hög nivå på det här bandets sound och därför så har förväntningarna på detta efterlängtade tredje album varit väldigt höga, åtminstone från min sida. Nya albumet har fått namnet ”A world of fools” och släpps den här gången på italienska Frontiers Records., ett helt naturligt val eftersom bandets musik är mer eller mindre ett varumärke på hur det ska låta på det bolaget. Men man har valt att låta gitarrerna och den mer AOR-iga sidan av bandet ta mer plats den här gången, på gott och ont.

Plattan inleds med ”I will wait” och här sätter LIONVILLE årgång 2017 ribban, där gitarren är något mer dominerande och soundet mer åt Giant än åt Boulevard, Richard Marx eller Toto. Melodierna finns där och det låter riktigt snyggt produktionsmässigt, men samtidigt verkar det som man producerat bort lite av nerven i musiken.
”Bring me back our love” är en av plattans höjdpunkter och både band och sångare är i toppklass. Titelspåret är ett annat av mina favoritspår och refrängen bjuder på härliga harmonier och melodislingor.

Mot slutet av plattan så presenterar bandet låtar som påminner mig om vad som gjorde att de två första albumen gick varma ganska länge i min ljudanläggning och ett strålande exempel är ”One more night” som låter en hel del Toto och har en grymt stark refräng. ”Our good goodbye” är också en stark låt i riktig Toto stil, som är enda spåret på albumet där Lars inte sjunger, utan det är Stefano själv som tar ton och det gör han faktiskt riktigt bra. Dessutom så gillar jag också skarpt avslutande balladen ”Image of your soul”, en låt som skulle kunna vara hämtad från någon av bandets två tidigare album.

LIONVILLEs tredje platta är riktigt bra AOR/melodiös rock, men jag är ändå lite besviken. Låtarna är i snitt något svagare och några få spår har ännu inte fastnat över huvud taget i min skalle. Den är snyggt producerad och musikerna, speciellt sångaren Lars Säfsund, är i världsklass. Det blir lite tråkigt ibland och det verkar som om man ansträngt sig lite väl mycket för anpassa sig till Frontiers stall. Med reservation rekommenderad!

Toto ”—”
Giant ”—”

1.       I will wait