måndag 20 mars 2017

Recension: Place Vendome "Close to the sun" (Frontiers)

Frontiers Records grundare och CEO Serafino Perugino är hjärnan bakom många bandprojekt som troligen aldrig ens skulle bli realiserade om inte han hade funnits. Han har korsat olika musikers talanger med varandra på ett närmast kirurgiskt sätt och faktum är att det oftast blivit riktigt bra. Ett av dessa bandprojekt som har blivit mest långlivat är PLACE VENDOME, där den gamle Helloween sångaren Michael Kiske får utlopp för sina mer melodiösa rocktalanger. Den numera klassiska debuten från bandet som släpptes 2005 har fått stå modell för efterkommande liknande projekt, men det är faktiskt få som lyckats lika bra och blivit lika populära bland fansen.

Sedan 2005 har Kiske återkommit till Place Vendome, tillsammans med sin bandkollega Dennis Ward från Unisonic, med jämna mellanrum. 2008 släpptes albumet ”Streets of fire” och fem år senare så var det dags för album nummer tre, ”Thunder in the distance”. Nu släpper bandet sitt fjärde album, kallat ”Close to the sun”, och konceptet är detsamma, specialskrivna låtar hämtas från olika låtskrivare och Kiske levererar sång med sin omisskännliga stämma.

Den här gången så hittar vi bidrag från DGM’s låtskrivare Simone Mularoni, som står för hela tre av plattans tolv spår, ”Close to the sun”, ””Across the times” och plattans enda cover i ”Hereafter” från DGM’s lysande platta ”FrAme”, Magnus Karlsson (Primal Fear) som släppte till låten ”Falling star”, Michael Palace (Palace) som skrivit ”Light before the dark”, Alessandro Del Vecchio som komponerat både ”Strong” och ”Yesterday is gone”, Jani Liimatainen (Cain’s Offering) som står för ”Welcome to the edge” och Olaf Thorsen (Labyrinth) som skrivit låtarna ”Helen” och ”Riding the ghost” tillsammans med sångaren Fabio Lione (Angra, Rhapsody).

Vid första lyssningen så måste jag säga att det låter ganska trist och jag gillar absolut inte när Kiske går ner två oktaver, såsom i låten ”Welcome to the edge”, för då låter han som en parodi på Elvis-kopian Brolle. Nä, han behöver ligga högre i sitt register för att förmedla rätt känsla och en låt som ”Strong” gör han kanonbra.
Nya albumet tycker jag bjuder på fler tyngre och snabbare låtar än tidigare och när man tittar på vem som skrivit låtarna så kommer flera från metalvärlden, såsom Labyrinth, DGM och Primal Fear. Det svajar något från låt till låt, och ”Welcome to the edge” tror jag många kommer att ha som favorit, trots det annorlunda sångsätt som Kiske visar upp här.
Personligen så är det tidigare nämnda ”Strong”, samt ”Across the times” och ”Yesterday is gone” de låtar som sticker ut. Övriga spår är ganska mediokra och jag är lite besviken på ”Close to the sun”. Den känns lite avslagen och låtmaterialet hade kunnat vara lite bättre. Kanske är det så att gnistan saknas eller så är det jag som inte är tillräckligt mottaglig, men en liten besvikelse är det allt…

Unisonic ”—”
Pink Cream 69 ”—”

1.       Close to the sun