måndag 6 februari 2017

Recension: Murder Of My Sweet "Echoes of the aftermath" (Frontiers)

Svenska MURDER OF MY SWEET är aktuella med sitt fjärde album och mannen bakom bandet heter Daniel Flores, en multiinstrumentalist som även visat sig ha talang som låtskrivare och producent. Många känner säkert igen hans namn från andra plattor, såsom Frontiers acten Find Me, men hans huvudinstrument är trots allt trummor, något som han spealde med sitt första band, Mind’s Eye.
Förutom Daniel så är det sångerskan Angelica Rylin som man förknippar mest med MURDER OF MY SWEET, då det är denna duo som varit intakt sedan starten för tio år sedan. Övriga musiker är Christopher Vetter på gitarr och Patrik Janson på bas.

Bandets förra album, ”Beth out of hell” var ett konceptalbum, där gruppens cineastiska och melodiösa popmetal drogs till sin spets och albumet rönte massor av lysande recensioner världen över. Själv så älskade jag plattan under ett kort tag, men tröttande ganska snabbt, precis som jag gjort med de två tidigare plattorna. Detta har jag funderat en hel del på, för bandets musik är grymt välproducerat och jag älskar den här typen av musik, där det ofta blir dramatiskt och där inspirationen är hämtad från filmmusik och klassisk musik. För att beskriva MURDER OF MY SWEET så kanske man kan säga att bandet är en kommersiellare version av Kamelot, eller?

Men faktum kvarstår att jag snabbt tröttnar på bandets plattor, som jag alla gett höga betyg. Nya albumet, ”Echoes of the aftermath” är lite rakare och har lite ”enklare” melodier, men fortfarande med Flores genuina prägel och stil, och plattans tolv spår håller nästan lika hög klass som tidigare. Inledande ”Sleeping giant” är helt lysande och en av gruppens bästa låtar hittills, med mycket drama och film i botten och en liten del ABBA som extrakrydda. Men när jag lyssnat på den här låten ett antal gånger så slår det mig vad som hela tiden stört mig; Angelica Rylins röst.

Förlåt Angelica, du har en grymt snygg och bra röst och det är inte meningen att klanka ner på någon, men tänk om det varit någon kraftfull sångare, typ Tommy Karevik, som tagit sig an den här låten, med en större pondus och med ett bredare register? MURDER OF MY SWEET startades med inspirationen just från kraften ur filmvärlden och där har Daniel lyckats fullt ut, men för att det skall fungera helt och hållet så kanske en sångare/sångerska (ja det finns naturligtvis!) med rätt dramatik i rösten vore att föredra inför Angelicas felfria och änglalika röst.

Nåväl, nya albumet har massor av riktigt snygga låtar, framför allt då inledande, redan tidigare nämnda, ”Sleeping giant”, men även ”Personal hell”, ”Racing heart”, ”Flatline”, ”In risk of rain” och den avslutande vackra balladen ”Inside, outside” är låtar som jag gärna rekommenderar. Att inte nya plattan håller riktigt lika hög nivå som förra albumet är bara en liten petitess, för låtmässigt så är det här ändå väl godkänt. Men det återstår att se hur lång tid det tar den här gången innan jag tröttnar.

1.       Sleeping giant
2.       Personal hell
3.       Racing heart