måndag 13 februari 2017

Recension: Jack Russell's Great White "He saw it coming" (Frontiers)

JACK RUSSEL’s GREAT WHITE indikerar i namnet att detta inte är detsamma GREAT WHITE som på 80-talet levererade klassiska plattor som ”Once bitten…” och ”…twice shy”, men JACK RUSSELL är mannen med den gyllene rockrösten som för alltid kommer att förknippas med bandet GREAT WHITE. JACK fick mer eller mindre sparken ur originalbandet 2010, eftersom han hade oerhörda problem med sin hälsa. Detta på grund av lång tids användande av diverse substanser och faktum är att JACK var oerhört nära att stryka med när han var tvungen att genomgå en akut operation. Men i december 2011 var JACK RUSSELL tillbaka med sitt eget GREAT WHITE, eftersom han inte var välkommen tillbaka i sitt eget band. Numera arbetar JACK tillsammans med Tony Montana, som en gång i tiden var bassist i GREAT WHITE, men som numera lirar gitarr och keyboard i den här versionen av GREAT WHITE.

Nåväl, JACK RUSSELL har alltid haft rösten, men jag har faktiskt själv aldrig fastnat för GREAT WHITE som fenomen, trots att jag alltid gillat RUSSELL’s röst. Han gjorde en soloplatta 2002, ”For you”, som inte alls lät som GREAT WHITE, men som jag faktiskt gillade riktigt mycket när den släpptes. Det var en platta som var betydligt lugnare och drog mer åt vuxenpop/rock, men jag gillade låtarna och RUSSELL sjöng helt fantastiskt på plattan.

Så det är med viss nyfikenhet som jag lyssnat mig genom nya plattan ”He saw it coming”, men jag har verkligen inte mycket till övers för det här. Inledningen är riktigt bra, ”Sign of the times” inleder snarlikt Boston’s världshit ”More than a feeling” och här låter det mycket gammal klassisk GREAT WHITE i soundet. Snygg låt med en riktigt bra refräng.
”She moves me” fungerar också för mig, men det här är lite annorlunda med en funkig soulton i botten. JACK sjunger grymt bra och låten är helt okej.
”Crazy” är en lättsam struttig rocklåt där JACK leker sig fram, men där låten aldrig riktigt lyfter och tyvärr så blir det bara värre och sämre ju längre som plattan snurrar. Jag vill gärna tycka om det här eftersom JACK är en grym sångare och trots sina svåra år så verkar rösten inte tagit stryk något nämnvärt. Men bottennapp som den sliskiga ”Anything for you” och den klämkäcka a capella låten ”Godspeed” får mig verkligen att vilja hämta skämskudden.

Efter en lång och trogen tjänst, närmare bestämt dryga 30 år, så är det lite tragiskt att det slutar så här, för det här måste väl ändå vara slutet för JACK RUSSELL och hans version av GREAT WHITE….

Betyg: 4/10

1.       Sign of the times